Pelastussuunnitelma on asukkaita varten

Taloyhtiön pelastusturvallisuuden kulmakivi on pelastussuunnitelma. Pelastuslain mukaan pelastussuunnitelma on laadittava kaikkiin kiinteistöihin, joissa on vähintään kolme asuinhuoneistoa. Suunnitelma tulee pitää ajan tasalla eli tarkistaa ajoittain sekä tarvittaessa päivittää pelastussuunnitelma.

Pelastussuunnitelma laaditaan asukkaille

Pelastussuunnitelmaa ei laadita viranomaisia, vaan nimenomaan talon asukkaita varten. Pelastussuunnitelma ei hyödytä taloyhtiön arkistoissa, vaan se on viestittävä asukkaille selkeästi. Myös laki vaatii, että kiinteistön käyttäjät perehdytetään taloyhtiön mahdollisiin riskitilanteisiin, ennaltaehkäisyyn ja toimintaohjeisiin vaaratilanteissa.

Pelastussuunnitelman viestimisessä asukkaille voi käyttää apuna säännöllistä tiedottamista esimerkiksi ilmoitustauluilla, jakamalla pelastussuunnitelma asuntoihin sekä taloyhtiön sähköisissä kanavissa, kuten taloyhtiön verkkosivuilla tai muussa sähköisessä asiointipalvelussa.

Vastauksia kysymyksiin koskien pelastussuunnitelmaa

Katso vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin - klikkaa tästä!

Haku

Kirjoita hakukenttään hakusana tai sen osa. Älä käytä jokerimerkkejä. Tällöin haku etsii kaikki mahdolliset osumat, joista löytyy käyttämäsi kirjainyhdistelmä. Esimerkiksi Tupakointi tai tupak toimivat molemmat hakusanoina.