× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Turvallisuus taloyhtiössä

Taloyhtiössä turvallisuus on yhteistoimintaa. Taloyhtiö vastaa, että pelastussuunnitelma, väestösuoja ja vakuutusturva sekä muu riskienhallinta ovat kunnossa.

Paloturvallisuuden lisäksi lukitus-, hissi- ja sähköturvallisuus ovat taloyhtiöissä tärkeitä asioita asukkaiden ja koko talon kannalta. Tietoturva on noussut yhä merkittävämmäksi asiaksi turvallisuuden kannalta. Kiinteistön vakuutusturva kannattaa pitää ajan tasalla.

Asukas vastaa oman asuntonsa ja varautumisen lisäksi siitä, että on perehtynyt koko taloa koskeviin turvallisuusasioihin. Palovaroitin ja sen toimivuus omassa asunnossa kuuluu asukkaan vastuulle. Tähän on poikkeuksena kiinteästi asennettu ja sähköverkkoon kytketty palovaroitin. Kotivakuutus on asukkaalle tarpeellinen, vaikka taloyhtiöllä on kiinteistövakuutus.

Taloyhtiön turvallisuutta on käsitelty Taloyhtiökupla -podcastissa 2022. Kuuntele Taloyhtiön turvallisuus -jakso tästä!

Turvallinen taloyhtiö -videot on tuotettu vuosina 2016-17 ja ne ovat avoimesti katsottavissa Kiinteistöliiton videokanavalta YouTubesta. Videoita on 7 ja niiden pituudet ovat 1-5 minuuttia.