× Maksullinen lakineuvonta on suljettu torstaina 18.4.

Kotivara on asukkaan omaa varautumista

Kotivara on osa omatoimista varautumista. Asukkailla on aiheellista olla mahdollisen poikkeustilanteen varalle kotonaan olemassa ruokaa ja juomaa poikkeustilanteen varalle. Kotivaraa tarvitaan esimerkiksi, jos kauppaan ei pääse sairastumisen tai muun syyn vuoksi.

Kotona vettä ja ruokaa vähintään 72 tunniksi

Jokaisessa kodissa tulisi olla valmius selvitä itsenäisesti häiriötilanteen sattuessa ainakin kolme vuorokautta. 72 tunnin varautumissuositus on tehty yhteistyössä viranomaisten ja järjestöjen kanssa. Kotivara ei ole erillinen hätävarasto, vaan tuotteita käytetään ja kierrätetään koko ajan. Kokoa siis kotivara sellaisista elintarvikkeista, joita käytät muutenkin. Mieti myös mitä ruokaa ja miten voit tarvittaessa laittaa sähkökatkon aikana. Lisätietoa löydät Martat-sivuilta.

Tarvikkeet suojautumistilanteessa

Väestösuojaan suojautumistilanteissa jokaisen tulee itse huolehtia mukaansa omaan käyttöön elintarvikkeita 2-3 vuorokaudeksi, juomaa, henkilökohtaiset lääkkeet ja hygieniatarvikkeet, vuodevaatteet (esim. makuupussi ja retkialusta), taskulamppu ja paristoja, joditabletteja ja lisäksi mukaan voi ottaa ajanvietettä (kirjoja, pelejä, paperia, kyniä) sekä tarvittaessa korvatulpat.

Väestönsuojaan ei saa tuoda alkoholia, huumeita, aseita, lämpöä tuottavia laitteita (kaasukeitin, myrskylyhty jne.) eikä pahanhajuisia tuotteita. Suojassa ei saa tupakoida. Väestönsuojaan ei myöskään saa tuoda lemmikkieläimiä. Edellä oleva suojaustilanteen ohjeistus on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöm (SPEK) laatima.