Yhtiökokous tekee taloyhtiön isot päätökset

Taloyhtiössä osakkaat päättävät yhtiökokouksessa tärkeimmistä ja isoimmista taloyhtiötä koskevista asioista. Yhtiökokous päättää esimerkiksi taloyhtiön isoista remonteista sekä vastikkeiden suuruudesta. Taloyhtiön on pidettävä vähintään kerran vuodessa varsinainen yhtiökokous ja jos yhtiöjärjestys niin määrää niin useampikin.

Yhtiökokouksessa taloyhtiön osakkeenomistajat mm.

• päättävät taloyhtiönsä yhtiövastikkeen määrästä ja talousarviosta
  • valitsevat hallituksen taloyhtiölleen
  • päättävät merkittävimmistä korjaushankkeista ja remonteista sekä
  • vahvistavat tilinpäätöksen ja myöntävät vastuuvapauden.

Hallitus ja isännöitsijä valmistelevat kokousasiat ja esittelevät ne yhtiökokouksessa osakkeenomistajien päätettäviksi. Yhtiökokouksen päätökset vaikuttavat jokaisen osakkeenomistajan asumiskustannuksiin sekä monesti myös asumisviihtyisyyteen. Osakkeenomistajien kannattaa osallistua yhtiökokoukseen!

Miksi yhtiökokoukseen kannattaa osallistua?

Kokosimme yhdessä Isännöintiliiton kanssa motivointikirjeen, jonka voi liittää yhtiökokouskutsun mukaan.

Lisätietoa yhtiökokoukseen osallistumisesta

Kiinteistöliitto koostanut tähän osioon tietoa taloyhtiöiden osakkaille, hallituksille ja isännöitsijöille yhtiökokousten onnistumisen tueksi. Vasemman reunan valikosta löydät tarkempaa tietoa yhtiökokouksen asioista, päätöksenteosta ja muista seikoista.