Yhtiökokous tekee taloyhtiön isot päätökset

Taloyhtiössä osakkaat päättävät yhtiökokouksessä tärkeimmistä ja isoimmista taloyhtiötä koskevista asioista. Yhtiökokous päättää esimerkiksi taloyhtiön isoista remonteista sekä vastikkeiden suuruudesta. Taloyhtiön on pidettävä vähintään kerran vuodessa varsinainen yhtiökokous ja jos yhtiöjärjestys niin määrää niin useampikin.

Yhtiökokouksessa taloyhtiön osakkeenomistajat mm.

• päättävät taloyhtiönsä yhtiövastikkeen määrästä ja talousarviosta
  • valitsevat hallituksen taloyhtiölleen
  • päättävät merkittävimmistä korjaushankkeista ja remonteista sekä
  • vahvistavat tilinpäätöksen ja myöntävät vastuuvapauden.

Hallitus ja isännöitsijä valmistelevat kokousasiat ja esittelevät ne yhtiökokouksessa osakkeenomistajien päätettäviksi. Yhtiökokouksen päätökset vaikuttavat jokaisen osakkeenomistajan asumiskustannuksiin sekä monesti myös asumisviihtyisyyteen. Osakkeenomistajien kannattaa osallistua yhtiökokoukseen!

Kiinteistöliitto on tehnyt maksuttoman verkko-oppaan taloyhtiöiden yhtiökokousten onnistumisen tueksi. Yhtiökokousopas on tarkoitettu avuksi niin osakkeenomistajille kuin taloyhtiön hallituksille sekä isännöitsijöille.

Korona-ajan yhtiökokouksia koskevat usein kysytyt kysymykset löydät Kiinteistöliiton koronasivuilta osoitteesta www.kiinteistoliitto.fi/korona/useinkysytytkysymykset/yhtiokokous/