Materiaalipankki

Tervetuloa hankkeen materiaalipankkiin! Tänne kootaan raportit, esitteet ja ohjeet, joista löytyy vinkkejä ikä- ja muistiystävällisen asumisen kehittämiseen.

Raportti: Ikäystävällisen asumisen kyselyraportti (2024)

Vuoden 2024 maaliskuussa toteutettiin laaja kysely taloyhtiöille, jossa selvitettiin taloyhtiöiden ikäystävällisen asumisen kehittämistarpeita. Kyselyyn vastasi noin 3000 taloyhtiöpäättäjää. Tulokset on koottu seuraavaan raporttiin.

Lataa raportti PDF-muodossa.

Esite: Osakkaan esteettömyysparannukset taloyhtiön yhteisissä tiloissa (2024)

Vuonna 2023 voimaan tulleen asunto-osakeyhtiölain uudistuksen myötä osakkaalla on oikeus tehdä esteettömyyttä parantavia muutoksia paitsi omaan asuntoonsa myös taloyhtiön yhteisiin tiloihin omalla kustannuksellaan. Esitteessä kerrotaan mitä asioita muutostöissä on hyvä huomioida ja sitä voi jakaa esimerkiksi yhtiökokouksessa.

Lataa esite PDF-muodossa.

Video: Muistiystävällinen asuminen

Ikä- ja muistiystävällinen taloyhtiö -hanke tekee yhteistyötä muistiliiton kanssa. Hanke on ollut mukana tuottamassa videota, jossa kerrotaan miten muistisairaus vaikuttaa asumiseen ja miten taloyhtiö voi edistää muistiystävällisyyttä. N. 3 minuutin videon voi katsoa esimerkiksi hallituksen kokouksessa.

Katso video YouTubessa

Opas: Muistiystävällinen taloyhtiö

Muistiystävällinen taloyhtiö- tietoa taloyhtiötoimijoille muistisairautta sairastavan asukkaan kanssa toimimiseen ja asumisturvallisuuden edistämiseen -opas tehtiin vuonna 2021 Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen Turvallisesti kotona -hankkeen tuotoksena. Tarve materiaalille ilmeni Turvallisesti kotona -hankkeen ja Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen  teettämästä “Taloyhtiöt ja muisti 2020” -kyselystä. Vastaajat toivat kyselyssä esille, että kaipaavat tietoa aiheesta silloin, kun asia on omassa taloyhtiössä ajankohtainen.

Lataa opas PDF-muodossa [tästä].

Ohje: Ohje yhteisöllisten liikuntatuokioiden järjestämiseen taloyhtiön tiloissa.

Ohjeet perustuvat keväällä 2024 Oulussa järjestetyn Tuolijooga-pilottikokeilun kokemuksiin.

Lataa ohje PDF-muodossa [tästä].

Webinaari: Miten helpottaa ikäihmisten asumista taloyhtiöissä?

Kiinteistöliitto Uusimaan webinaari 24.9.2024 oli yksi hankkeen koulutuskiertueen tilaisuuksista. Esityksissä käsitellään ikääntyneiden asumisen haasteita ja ratkaisuja. Linkistä pääset katsomaan webinaarin tallenteen ja puhujien esitysten sisällöt.

Siirry webinaarin aineistojen sivulle.