Vastikerästejä - mitkä ovat vaihtoehtomme?

26.9.2016

Yhtiön johdon tulee huolehtia siitä, että osakkaiden maksusuorituksia seurataan ja maksuhäiriöihin puututaan viivytyksettä. Myös isännöitsijäntodistus kannattaa pitää ajan tasalla vastikerästien osalta, jos huoneistoa ollaan myymässä, jotta uusi omistaja vastaa asunto-osakeyhtiölain mukaisesti mahdollisista entisen omistajan vastikerästeistä.

Vapaaehtoisella perinnällä pyritään saamaan maksusuoritus vapaaehtoisesti ilman oikeudenkäyntimenettelyä tapauksissa, joissa vastikerästi on määrällisesti pieni. Yhtiö tai isännöitsijä voi lähettää osakkaalle maksumuistutuksia- ja vaatimuksia, jos vastikkeen maksun eräpäivä on kulunut umpeen ja saatava on edelleen maksamatta. Yhtiöllä on lisäksi oikeus periä korkolain mukaista viivästyskorkoa eräpäivästä lähtien sekä kohtuullisia perintäkuluja. Perintälain mukainen hyvä perintätapa soveltuu myös tilanteisiin, joissa taloyhtiö perii osakkaalta vastikerästiä. Yhtiö käyttää usein vapaaehtoiseen perintään perintätoimistoa.

Oikeudelliseen perintään lähdetään yleensä silloin, kun vastikerästejä on jo kertynyt määrällisesti enemmän eikä vapaaehtoinen perintä ole tuottanut tulosta. Oikeudellinen perintä tarkoittaa saatavalle hankittavaa täytäntöönpanoperustetta eli tuomiota. Jos saatavaa ei tuomiosta huolimatta makseta, voi yhtiö toimittaa tuomion ulosottoon täytäntöönpanoa (ulosmittausta) varten.

Yhtiöllä on lisäksi oikeus ottaa huoneisto hallintaan, mikäli osakas ei maksa erääntynyttä vastiketta ja rikkomuksella on vähäistä suurempi merkitys. Oikeuskäytännön perusteella hallituksen varoitus huoneiston hallintaanotosta voidaan antaa noin 2 kk vastikerästien perusteella ja yhtiökokous voidaan kutsua koolle päättämään hallintaanotosta noin 3-4 kk rästien jälkeen. Jos osakas ei moiti yhtiökokouksen päätöstä eikä luovuta huoneistoa vapaaehtoisesti yhtiön hallintaan, tulee yhtiön nostaa vielä häätökanne käräjäoikeuteen. Lopullista häädön täytäntöönpanoa voidaan joutua hakemaan erikseen ulosottoviranomaiselta.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies.

Laura Lithenius