Uusi vuosi tuo uutta mukanaan

27.12.2018

Vuosi 2018 lähestyy loppuaan ja vuosi 2019 kolkuttelee jo oven takana. Tuleva vuosi tuo monenlaista uutta huomioitavaa myös taloyhtiömaailmaan. Kannattaa aktiivisesti seurata Kiinteistöliiton somekanavia, lukea Kiinteistölehteä sekä osallistua paikallisyhdistysten jäsentilaisuuksiin, jotta käytössäsi on varmasti aina ajantasaisin tieto! Ohessa tulevat muutokset pähkinänkuoressa, ole hyvä.

Laki huoneistotietojärjestelmästä tulee voimaan 1.1.2019 ja tuo tullessaan sähköisen osakehuoneistorekisterin. Vuoden alun jälkeen uudet yhtiöt perustetaan suoraan digitaalisesti eikä niiden osalta enää paineta paperisia osakekirjoja. Vanhojen eli ennen 1.1.2019 perustettujen yhtiöiden osalta muutos sähköiseen maailmaan tapahtuu vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa yhtiöt siirtävät osakeluettelonsa ylläpidon Maanmittauslaitokselle. Siirron jälkeen osakkaiden on mahdollisuus luopua paperisista osakekirjoistaan. Lisätietoa muutoksesta kevään mittaan allekirjoittaneen ja Virpi Hienosen blogiteksteissä.

Myös tietosuojalaki tulee voimaan 1.1.2019. Laki täydentää EU:n tietosuoja-asetusta, jonka soveltaminen alkoi jo toukokuussa 2018. Asetus ja laki koskevat lähtökohtaisesti kaikenlaista henkilötietojen käsittelyä. Tietosuojalailla säädetään täsmennyksiä tietosuoja-asetukseen sekä säädetään myös mm. valvontaviranomaisesta (tietosuojavaltuutettu). Nykyinen henkilötietolaki kumotaan tietosuojalain voimaantullessa.

Tulorekisteri otetaan käyttöön vuoden 2019 alusta. Kyseessä on kansallinen sähköinen tietokanta, joka sisältää palkka-, eläke- ja etuustiedot yksilötasolla. Ensimmäisessä vaiheessa eli vuoden 2019 alusta tulorekisteriin ilmoitetaan tiedot palkoista ja ansiotuloista. Sähköinen ilmoitus rekisteriin on tehtävä viiden kalenteripäivän kuluessa maksupäivästä. Taloyhtiöiden osalta tämä tarkoittaa mm. hallituksen jäsenille maksettuja kokouspalkkioita ja kustannusten korvauksia.

Purkavalla uusrakentamisella tarkoitetaan hanketta, jossa yhtiön omistama asuinrakennus puretaan kokonaan/osittain ja tilalle rakennetaan suurempi kerrosala ja enemmän huoneistoja. Eduskunnassa on käsiteltävänä asunto-osakeyhtiölain muuttamista koskeva ehdotus, jonka tavoitteena on päätöksenteon helpottaminen niin, että yhtiökokous voisi 4/5 määräenemmistöllä päättää sellaisesta purkavasta uusrakentamisesta, jossa osakkaat saavat uudesta rakennuksesta uudet huoneistot yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti. Osakkeiden tuottamaa osakehuoneiston hallintaoikeutta ja muita osakkeiden yhtiössä tuottamia oikeuksia ja velvollisuuksia ei muutettaisi. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2019.

Vaalivuosi tuonee sähköä myös sähköautoista käytävään keskusteluun eli silläkin rintamalla on varmasti odotettavissa uusia avauksia.

Räiskyvää uutta vuotta!

Kaisu Terkki

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton vanhempi lakimies.

Lisää blogikirjoituksia