Muista varainsiirtoveron tarkistaminen ennen osakeluettelomerkintää!

14.11.2014

Asunnon ostaja on velvollinen maksamaan varainsiirtoveroa ostamansa asunnon johdosta. Yhtiön tulee kuitenkin huomata valvoa varainsiirtoveron maksaminen ennen osakeluettelomerkinnän tekemistä kaikissa vastikkeellisissa saannoissa.

Yhtiön on merkittävä uusi osakkeenomistaja osakeluetteloon, kun saannosta on esitetty luotettava selvitys. Asunto-osakeyhtiölain 2 luvun 13 §:n mukaan yhtiön tulee kuitenkin ennen uuden omistajan merkitsemistä osakeluetteloon tarkistaa myös, että varainsiirtovero on suoritettu, vaikka varainsiirtoveron suorittamisella ei olekaan vaikutusta omistusoikeuteen. Tähän ei riitä ostajan ilmoitus siitä, että hän on maksanut ko. veron. Yhtiölle tulee esittää kuitti varainsiirtoveron maksamisesta tai kiinteistönvälittäjän todistus veron perimisestä. Tämän lisäksi on esitettävä verotoimiston leimaama tai kiinteistönvälittäjän antama laskelma varainsiirtoverosta. Mikäli asunnon uusi omistaja on ensiasunnon ostaja ja vapautettu varainsiirtoverosta, tulee hänen esittää yhtiölle verotoimistosta hankittu selvitys varainsiirtoverovapaudesta.

Jos yhtiö laiminlyö velvollisuutensa varainsiirtoveron tarkistamisesta ja tekee osakeluettelomerkinnän, eikä ostaja ole huolehtinut varainsiirtoveron maksamisesta, joutuu yhtiö vastuuseen maksamattomasta varainsiirtoverosta.

Johanna Reen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies