Kourallinen uudenvuodenlupauksia (1)

3.1.2014

Tinanvalannan yhteydessä on tehty henkilökohtaisia uudenvuodenlupauksia. Miksei lupauksia voisi antaa taloyhtiöissäkin? Näiden vinkkien välityksellä menestyksekästä vuotta 2014! Tämä kirjoitus avaa Kiinteistöliiton juristien ylläpitämän lakiblogin. Antoisia lukuhetkiä blogin parissa!

1. Suunnitelmallisuutta peliin. Hallitus ja isännöitsijä hoitavat taloyhtiön hallintoa yhtiökokouksessa tehtyjen päätösten ja määriteltyjen tavoitteiden mukaisesti. Kiinteistöstrategian laatiminen kannattaa taloyhtiöissäkin. Hallitustyöskentelyä voi tehostaa ottamalla käyttöön esimerkiksi vuosikello sekä toimintasuunnitelma.

2.Hyvä hallintotapa -suositus käyttöön. Hyvän hallintotavan ydinperiaatteita ovat osakkaiden yhdenvertaisuus, läpinäkyvyys asioiden hoidossa sekä ennakointi. Suositeltavaa on, että suosituksen tai sen osien käyttöönotosta päätettäisiin yhtiökokouksessa. Hyvän hallintotavan tarkoituksena on lisätä luottamusta taloyhtiön toimintaan ja parantaa hallinnon toimivuutta.

3. Kunnossapitotoiminta pitkäjänteiseksi - huomio myös taloussuunnitteluun. Asunto-osakeyhtiölaki velvoittaa hallituksen esittämään kirjallisen kunnossapitoselvityksen varsinaisessa yhtiökokouksessa. Velvoite selvityksen esittämiseen kannustaa kiinteistön kunnon seurantaan ja kiinteistönpidon suunnitelmallisuuteen. Käsi kädessä kunnossapitosuunnittelun kanssa kulkevan taloudellisen suunnitelman laatiminen kannattaa taloyhtiöissä. Suunnitelma helpottaa niin taloyhtiöiden kuin osakkaidenkin maksuvalmiuden ylläpitoa.

4. Kohtuus kaikessa - huomio ekotehokkuuteen. Kussakin taloyhtiössä voidaan kantaa korsi kekoon ekotehokkuuden parantamiseksi. Asukas voi vaikuttaa vaikkapa jätemäärään sekä toisaalta laitteidensa energiankulutukseen. Erilaiset jätteiden lajitteluun sekä energian- ja vedenkulutuksen säästöön ohjaavien tietoiskujen järjestäminen kannattaa. Kannattaa huolehtia järjestelmäsäädöt kuntoon!

5. Uutta oppimaan! Tietoisuus asukkaan, osakkaan ja taloyhtiön oikeuksista ja velvoitteista muodostaa hyvän taloyhtiön ja hyvän asumisen kivijalan. Osaamista on mahdollista päivittää niin Taloyhtio.net -sivuilta kuin osallistumalla ajankohtaiskoulutuksiin.

Jenni Hupli

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton päälakimies