Kadonneet osakekirjat

11.10.2018

Osakekirjan hallinta ja siinä olevat siirtomerkinnät ovat osoitus omistusoikeudesta osakkeisiin. Joskus käy kuitenkin niin, että osakekirja syystä tai toisesta katoaa. Tilanne tulee usein vastaan esimerkiksi silloin, kun osakkaan perikunnalla ei ole tiedossa, mihin ”varmaan talteen” osakas on osakekirjansa aikoinaan laittanut säilytykseen. Tällöin kadonneen osakekirjan tilalle täytyy painattaa uusi osakekirja.

Ennen uuden osakekirjan tilaamista, tulee kadonnut osakekirja kuolettaa kuten laissa asiakirjain kuolettamisesta säädetään. Käytännössä kuolettaminen tapahtuu osakkaan hakemuksella yhtiön kotipaikan käräjäoikeudessa. Osakekirjan kuolettamista koskeva oikeuden päätös on esitettävä yhtiölle uutta osakekirjaa vaadittaessa. Asunto-osakeyhtiölain mukaan uutta osakekirjaa annettaessa kuoletetun osakekirjan sijaan, on siitä oltava maininta osakekirjassa.

Kun uusi osakekirja on painatettu, tulee päätösvaltaisen hallituksen allekirjoittaa ja päivätä osakekirja ennen kuin se luovutetaan osakeluetteloon merkitylle osakkaalle. Allekirjoitusten katsotaan antavan lisävarmistusta osakekirjan aitoudelle. Päiväykseksi merkitään osakekirjan tosiasiallinen allekirjoituspäivä. Kadonneen osakekirjan uusimisesta aiheutuneista kuluista vastaa osakas. Jatkossa osakekirjojen säilyttämisen organisointi on vähenevä ongelma, kun siirrytään sähköiseen osakehuoneistorekisteriin ja luovutaan fyysisten osakekirjojen käytöstä.

Jaakko Lindfors

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies.

Lisää blogikirjoituksia