Sään ääri-ilmiöt ja asuminen

Taloyhtiöt ja asukkaat kohtaavat ilmastonmuutoksen vaikutukset mm. sään ääri-ilmiöiden, kuten hellekausien ja kuivuuden sekä rankkasateiden, tulvien ja myrskyjen yleistyessä.

Taloyhtiöissä tulee ennakoida näitä vaikutuksia ja pyrkiä suojautumaan sekä sopeutumaan niihin. Asukkaat ja taloyhtiöt voivat myös aktiivisesti toimia hidastaakseen ilmastonmuutosta ja ehkäistäkseen sen vaikutuksia.

Vaikeutuviin sääolosuhteisiin ja sään ääri-ilmiöihin varautuminen taloyhtiössä – Opas taloyhtiön hallituksille, osakkaille ja isännöitsijöille

Oppaan on tarkoitus auttaa taloyhtiön hallitusta, isännöitsijää, osakkaita, asukkaita ja muita käyttäjiä varautumaan muuttuviin sääolosuhteisiin ja sään ääri-ilmiöihin.
Oppaassa esitellään erilaisia ilmastonmuutoksen vaikutuksia ihmisiin ja rakennuskantaan sekä esitetään ratkaisuehdotuksia niihin. Kukin taloyhtiö on vapaa järjestämään asiansa lain sallimissa puitteissa tavallaan, mutta taloyhtiön hallitus lopulta vastaa, että yhtiön asiat ovat järjestyksessä. Taloyhtiön on syytä huomioida ilmastonmuutos päätöksenteossaan – vaikuttavathan sääolosuhteet monella tapaa rakennuksiin ja niiden käyttäjiin. Opas on julkaistu 7.10.2024. Lataa opas tästä.