Hyvinvointia tuolijoogan avulla

Oulussa järjestettiin keväällä 2024 senioreille suunnatussa kerrostalossa Tuolijooga-pilottikokeilu. Keskustassa sijaitsevassa asunto-osakeyhtiössä on 61-100 asuntoa.

Neljän kerran kurssi pidettiin taloyhtiön yhteisissä tiloissa. Pilotin tarkoitus oli luoda taloyhtiöön lisää yhteisöllisyyttä matalan kynnyksen yhteisellä toiminnalla ja lisätä asukkaiden hyvinvointia yhdessäolon sekä lempeän liikunnan avulla.

Pilottikokeilun kohderyhmänä oli ensisijaisesti järjestäjätaloyhtiön täysi-ikäiset asukkaat. Toissijainen kohderyhmä oli naapuri- ja lähitaloyhtiöiden asukkaat. Idea pilotin toteuttamiseen lähti talossa asuvalta jooganohjaajalta. Tilan koko määritti maksimiosallistujamääräksi 9. Minimiosallistujamääräksi määriteltiin 3-4.

Toimintaan osallistui 9 asukasta kolmesta eri taloyhtiöstä ja kaikki olivat hyväkuntoisia 60–80-vuotiaita. Joissain yhtiöissä oli kokemusta yhteisen toiminnan järjestämisestä ennestään. Tapaamisissa oli rento, luottamuksellinen ilmapiiri ja syntyi paljon keskustelua tärkeistä aiheista.

Kokeilussa ei tavoitettu ikääntyneitä, joiden toimintakyky on heikentynyt, mutta toivottavasti osallistuneille syntynyt halu yhteisöllisyyden ja yhteistyön kehittämiseen poikii jatkossa kaikille avointa toimintaa.

Arvosanaksi asteikolla 1-10 tuolijooga sai 9,6. Kaikki loppukyselyyn vastanneet olivat valmiita osallistumaan vastaavaan toimintaan uudelleen ja voivat suositella sitä muillekin taloyhtiöille. Yli puolet vastaajista oli valmis myös maksamaan toiminnasta jatkossa.

Pilotin työtehtävät koostuivat seuraavista elementeistä:

• Neuvottelu- ja suunnittelutyö seuraavien tahojen kesken: Hanke – Kiinteistöliiton paikallinen jäsenyhdistys– jooganohjaaja – taloyhtiön hallitus
  • Markkinointi taloyhtiössä
  • Etukäteisinfotilaisuus toiminnasta kiinnostuneille
  • Tuolijooga (4 x 60 min)
  • Kyselyt kurssin alussa ja lopussa
  • Kirjallisen raportin laatiminen hankkeen käyttöön
  • Tiedottaminen toteutuneesta pilotista Kiinteistöliiton paikallisjulkaisussa ja sosiaalisessa mediassa

Katso tästä ohjeet yhteisen liikunnan järjestämiseen!