Tervetuloa Ikä- ja muistiystävällinen taloyhtiö -hankkeen sivuille

Kiinteistöliiton jäsenyhdistysten ja Ympäristöministeriön rahoittaman Ikä- ja muistiystävällinen taloyhtiö -hankkeen (2024–2025) tarkoitus on jakaa taloyhtiöille ja niiden asukkaille tietoa, miten ikäihmisten asumisen ongelmia voidaan ennaltaehkäistä ja ratkaista. Päävastuullisena toteuttajana toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi.

Hankkeessa etsitään hyviä toimintamalleja ikääntyvien asumisen helpottamiseksi mm. kyselyiden ja pilottikokeiluiden avulla. Tiedon levittämiseksi järjestetään valtakunnallinen koulutuskiertue, jossa puhujina toimivat paikalliset asiantuntijat.

Hankkeen aikana tälle sivustolle kootaan materiaalipankki, josta taloyhtiöihin liittyvää hyödyllistä tietoa on helppo löytää. Lopputyönä ilmestyy painettu opas sekä suomeksi että ruotsiksi.

Hyödylliset linkit osioon on kerätty tietoa turvallisuussuunnittelusta, esteettömyyskorjauksista, muistisairaiden asukkaiden erityistarpeista ja yhteisöllisyyden edistämisestä.

Hankkeen aloituswebinaari pidettiin 14.3. klo 15.00–16.30. Katso ohjelma

Yhteistyöpyynnöt ja neuvontapuhelin Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöiden edustajille:

Hanketyöntekijä Maura Tiuraniemi
ma–pe klo 9–15 puh. (02) 724 9203
maura.tiuraniemi@kiinteistoliitto.fi

Hanke on lomalla 1.7.2024-31.7.2024

Kiitos kaikille hankkeen kyselyihin vastanneille

Maaliskuisessa kyselyssä kartoitettiin taloyhtiöiden ikäystävällisen asumisen kehittämistarpeita. Kyselyyn saatiin 3000 vastausta eri puolilta Suomea, paljon kirjallisia vastauksia ja 881 pilottikokeilutoivetta. Tuloksista julkaistaan raportti syksyllä 2024.

Kaikille sähköpostiosoitteensa jättäneille lähetettiin pilotteihin liittyvä jatkokysely, jonka 160 vastanneen joukosta valittiin mukaan 30 erityyppistä taloyhtiötä eri puolilta Suomea. Pilottien kokemuksista kerrotaan myöhemmin tällä sivustolla ja hyviä käytäntöjä on mahdollista soveltaa omassa taloyhtiössä.

Vaikka taloyhtiöön ei tehtäisi pilottikokeilua, pyritään kaikille jatkokyselyyn vastanneille järjestämään mahdollisuus osallistua valitsemaansa teemaan liittyvään verkkokoulutukseen.

Lue lisää pilottikokeiluista - klikkaa tästä!