Kiinteistöliiton toimintasuunnitelma

Toimintasuunnitelmamme vuodelle 2020 on laadittu Palveleva vaikuttaja -strategian pohjalta. Toimintasuunnitelman laatimisessa on otettu huomioon Jäsentyytyväisyyskyselyn 2018, jäsenyhdistyskyselyn 2019 ja muiden liiton toteuttamien kyselyiden tuloksia toiminnan kehittämiseksi ja suuntaamiseksi.

Vuonna 2020 keskeisiä asioita Kiinteistöliiton toiminnassa ja kiinteistönomistajien kannalta tärkeitä uudistus‐ ja säädöshankkeita ovat mm. maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen valmistelu, kiinteistöverotuksen uudistaminen, huoneistietojärjestelmän (HTJ) toteuttaminen ja jatkokehittäminen, asunto‐osakeyhtiölain mahdolliset muutokset, energiaverotuksen muutokset, sekä sähkömarkkinalainsäädännön uudistaminen Älyverkkotyöryhmän pohjalta.

Painopisteet edunvalvonnan ja vaikuttamisen osalta ovat hallitusohjelma 2019-2023 toimeenpanoon vaikuttamisessa sekä tulevien kevään 2021 kuntavaalien vaikuttamisessa, jotta taloyhtiöiden sekä vuokratalojen toimintaedellytykset säilyvät ja asumismenojen kehitys pysyy siedettävänä.

Palvelujen kehittämistä katsotaan jäsenyhdistyksien jäsenten toimijoiden näkökulmasta pyrkien palvelemaan heitä mahdollisimman hyvin sekä tuottamaan jäsenpalvelut tarkoituksenmukaisimmalla tavalla liiton ja yhdistysten yhteistyönä. Jäsenille järjestetään webinaareja ja työstetään verkkoon koulutusvideoita sekä lyhyitä tietoiskuvideoita. Jäsensivuilla kehitetään vuonna 2019 julkaistuja Lakihelppi -palvelua ja Rakennuksen kunto Raku -sovellusta.