Talousarvion laadinta taas ajankohtaista – Katseet vuoteen 2021

13.10.2020

Talousarvion huolellinen laadinta on taloyhtiön taloudenhoidon kannalta ehkäpä tärkein yksittäinen laskelma. Talousarvio on taloyhtiön toimintasuunnitelma kyseiselle tilikaudelle. Sen perusteella yhtiö arvioi tilikaudelle kohdistuvien kustannusten määrän ja mitoittaa taloyhtiön rahoituksen, ennen muuta vastikkeet, kattamaan nämä kulut.

Talousarvion laadinnan lähtökohtana tulee aina olla edellisen tilikauden toteutuneet kustannukset, mutta odotettavissa olevien muutosten huomioiminen on avain onnistuneeseen budjetointiin. Taksa- ja veromuutosten lisäksi myös mahdolliset muutokset kulutuksessa tulee huomioida. Koronakriisin seurauksena ihmiset ovat viettäneet enemmän aikaa kotona, jolloin esimerkiksi veden kulutus on saattanut lisääntyä. Hoitokulujen kehityksessä puolestaan voi olla suuriakin paikkakuntakohtaisia eroja, joten oman alueen muutoksista on oltava kartalla. Mikäli taloyhtiöllä on suunnitteilla korjauksia kannattaa niiden osalta tarkistaa saatavilla olevat avustukset vuoden 2021 osalta.

Lämmitys vie selkeästi suurimman osuuden hoitokuluista, lämmitystavasta riippuen karkeasti noin neljänneksen. Lämmityskuluja arvioitaessa on huomioitava edellisen vuoden lämmitystarve ja mitoitettava kulut normaalin vuoden mukaisesti. Vuosi 2020 on muodostumassa edellisvuosien kaltaiseksi, mutta jonkin verran pitkän ajan keskiarvoa lämpimämmäksi Paikallisen lämpöyhtiön taksamuutokset on syytä tarkistaa viimeistään vuoden vaihteessa samoin kuin oman kunnan veden hintojen mahdolliset muutokset sekä marraskuussa julkistettavat kiinteistöveroprosentit.

Talousarvion laadinnan lähtökohtana tulee aina olla edelliseltä tilikaudelta siirtyvä vastikekohtainen yli- tai alijäämä. Taloyhtiön maksuvalmiuden ja reagointikyvyn varmistamiseksi sekä ylläpitämäksi yhtiöllä tulisi jatkuvasti olla noin kahden kuukauden vastikkeita vastaava summa kassassaan. Koronakriisin tuoman epävarmuuden ja yllätyksellisyyden vuoksi yhtiön maksukyvyn turvaaminen on entistäkin tärkeämpää.

Talousarvio-ohjeen löydät jäsensivuilta (vaatii kirjautumisen)

Juho Järvinen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton talous- ja veroasiantuntija