Sähköautojen latauspisteet - nykypäivän muna-kana -ilmiö taloyhtiöissä
21.6.2018
Helmikuussa YLE esitti kysymyksen, onko kyseessä klassinen muna-kana -ongelma latauspisteiden osalta taloyhtiöissä. VTT:n, Motivan ja Kiinteistöliiton uunituoreen kyselyn tulokset vahvistavat ongelman olemassa olon. Reilussa 90 prosentissa vastaajien taloyhtiöitä ei ole toteutettu latauspisteitä ja pääsyy on, ettei kenelläkään ole ollut tarvetta latauspisteelle!
Kyselyssä vastaajat kokivat merkittävimmäksi hidasteeksi latauspisteiden yleistymiselle ladattavien autojen vähäisyyden. Myös lataustoimialan yritykset nostavat saman ongelman esille. Ei isossa kuvassa voida olettaa latauspisteitä syntyvän taloyhtiöihin kuin sieniä sateella, jos kysyntää ei latauspisteille ole. Eikä latauspisteitä tulekaan toteuttaa vaan toteuttamisen ilosta, vaan niille on oltava selkeä tarve.
Tällä hetkellä Suomessa on täyssähköautoja lähes 1 700 ja ladattavia hybridiautoja reilu 7 400, mutta ei taloyhtiöissä parane nukkua ruususen unta. Tällä hetkellä sähköautojen lukumäärän kasvu on nopeaa: alle 11 kuukaudessa määrä on kaksinkertaistunut. On arvioitu, että nykyisellä kasvuvauhdilla teillämme huristelee 20 000 ladattavaa autoa vuoden 2019 puolivälin tienoilla. Myös autonvalmistajat tuovat markkinoille lisää uusia sähköautomalleja. Näin ollen kysyntää alkanee varmasti syntyä myös latauspisteille taloyhtiöissä.
Päätöksenteon helpottamiseksi tarvitaan ennen kaikkea helposti ymmärrettävää viestintää. Meidän eri toimijoiden on otettava tästä koppi, käärittävä hihat ja tuotettava lisää selkokielisiä materiaaleja päätöksenteon tueksi. Tämän ongelman ratkaisut löytyvät neuvonnasta ja fiksuista markkinaehtoisista ratkaisuista, ei määräyksistä ja pakosta. Elokuussa on lisäksi aukeamassa mahdollisuus hakea huomattavan avokätistä yhteiskunnan tukea latausinfran toteuttamiselle taloyhtiöissä. Avustus on 35 prosenttia toteutuneista, avustuksen piiriin kuuluvista arvonlisäverollisista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa.
Lue lisää:
Teknologiateollisuus: Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q1/2018