Mitä pienempi vastike, sen parempi?

6.2.2019

Yhtiökokouskausi on keväällä vilkkaimmillaan ja yhtenä kohtana asialistalla on vuosittaiseen tapaan talousarvion hyväksyminen ja vastikkeiden päättäminen seuraavaksi vuodeksi. Kokousten lähestyessä on hyvä miettiä mitä yhtiössä halutaan ja miten tekemämme päätökset vaikuttavat kotimme, sijoituksemme arvoon. Onko yhtiö sitä parempi, mitä pienempi yhtiön hoitovastike on?

Kadun varressa on kaksi, ominaisuuksiltaan identtistä taloyhtiötä, joissa molemmissa on samanlainen asunto myynnissä ja vieläpä samalla hinnalla. Yhtiön A hoitovastike on kuitenkin suurempi kuin yhtiön B hoitovastike. Tekeekö tämä yhtiöstä B paremman? Jonkun ostajan mielestä näin voi olla ja tähän ajatukseen aika ajoin keskusteluissa törmätään. Oleellisinta olisi kuitenkin tunnistaa mistä alhainen vastike johtuu eli mistä ollaan säästöjä löydetty.

On syytä erottaa kahdenlaiset kustannustekijät toisistaan. Kulutukseen perustuvat sekä palveluihin liittyvät. Ensimmäisiä ovat esimerkiksi vesi- ja lämmityskulut. Mikäli yhtiössä on saatu tehdyillä toimenpiteillä kulutuksia pienenemään ja sitä kautta säästöjä eurojen muodossa, on tilanne luonnollisesti positiivinen. Palveluihin liittyvät kustannukset ja niistä saadut säästöt ovat puolestaan erilaisia.

Palveluiden, kuten isännöinnin ja kiinteistöhuollon osalta on kyse myös siitä mitä maksetuilla euroilla saadaan. Kilpailuttamisen kautta on löydettävissä säästöjä edellä mainittujen kustannusten lisäksi esimerkiksi vakuutusmaksuihin ja näin onkin suositeltavaa toimia. Kustannuksia vertailtaessa on muistettava myös palveluiden sisältö.

Kustannukset ja vastikkeet voidaan kyllä painaa mahdollisimman alas, mutta tällöin kiinteistönpito, osakkaiden omaisuudesta huolehtiminen voi kärsiä ja se ei tee yhdestäkään yhtiöstä parempaa. Kustannuksiin tulee kiinnittää huomiota ja mahdollisuuksia pienentää kuluja on hyvä etsiä, mutta kaikessa ei ole järkevää säästää. Seuraukset voivat muuten tulla kalliimmiksi.

Juho Järvinen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton talous- ja veroasiantuntija