Etukäteen kerätyt varat näkyviin

8.4.2019

Usealla taloyhtiöllä on lähivuosina edessään korjaushankkeita. Taloyhtiöt kyllä saavat valtaosaltaan edelleen lainaa korjaushankkeisiinsa, mutta entistä tarkemmin pankit katsovat minkälaisia yhtiöitä lähdetään rahoittamaan ja ennen kaikkea kuinka paljon rahoitusta voidaan myöntää. Taloyhtiö voi parantaa asemaansa keräämällä osan rahoituksesta etukäteen osakkailta. Tämä ei kuitenkaan aina innosta osakkaita, mutta kiinnostusta olisi mahdollista parantaa yksinkertaisella tavalla.

Syyt nihkeään suhtautumiseen ennakkovarautumiseen liittyen voivat olla erinäisiä. Asumiskustannukset voivat olla jo nyt liian korkeat, halutaan mieluummin sijoittaa rahat johonkin paremmin tuottavaan kohteeseen tai osakas on mahdollisesti aikeissa muuttaa ennen remonttia. Tällöin hän on huolissaan, saako maksamansa varat takaisin myyntihinnassa. Tämä onkin ongelmallista, sillä tällä hetkellä etukäteen kerätyt varat eivät riittävästi näy asunnon myyntihinnassa ja myyjän harteilla on myyntitilanteessa yrittää selvittää ostajalle, miten taloyhtiössä on tuleviin hankkeisiin varauduttu.

Ongelmaa olisi mahdollista helpottaa yksinkertaisella tavalla. Kirjataan etukäteen kerätyt varat isännöitsijäntodistukseen. Samalla tavoin kuin nykyisin on tiedot kunkin huoneiston lainaosuuksista, ilmoitettaisiin kunkin huoneiston euromääräinen osuus ennakkoon tehdystä varautumisesta isännöitsijäntodistuksessa. Tällöin osakkeita ostava saa tietoonsa huoneiston osuuden ennakkoon tehdystä varautumisesta ja osakkeita myyvä voi paremmin huomioida ennakkoon kerätyn ja uuden omistajan hyödyksi tulevan osuuden määritellessään kauppahintaa.

Kiinteistöliiton alkukeväästä toteuttamassa talouskyselyssä kysyttiin, miten kyseinen muutos isännöitsijäntodistuksen sisältöön vaikuttaisi halukkuuteen kerätä varoja etukäteen. Vastausten perusteella muutoksella olisi positiivista vaikutusta taloyhtiöiden varautumiseen. Vastaajista 25 prosentilla tämä lisäisi kiinnostusta varautua etukäteen ja lisäksi yli puolella vastaajista tämä mahdollisesti lisäisi kiinnostusta varautumiseen.

Uusia keinoja ja välineitä tarvitaan, jotta osakkaiden kiinnostusta suunnitelmallista kiinteistönpitoa kohtaan voidaan lisätä ja osaltaan vastata tuleviin rahoitustarpeisiin. Isännöitsijäntodistuksen tietosisällön lisääminen parantaa yhtiön taloudellisen tilan läpinäkyvyyttä, tyydyttää ostajien tiedontarpeita ja voi vaikuttaa osakkeiden myyntihintoihin.

Juho Järvinen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton talous- ja veroasiantuntija