Yhtiö ennallistaa perustasoon

18.8.2015

Edellisestä blogista aasinsillan napaten, kirjoitan tällä kertaa pari sanaa ennallistamisvelvoitteesta. Velvoite liittyy tilanteisiin, joissa yhtiön vastuulla oleva rakennuksen osa on vaurioitunut. Kun kunnossapitovastuu kuuluu yhtiölle, yhtiö ei korjaa pelkästään vioittunutta rakennuksen osaa, vaan korjaa myös purettaessa tai huollettaessa rikkoutuneet huoneiston pinnoitteet perustasoon saakka.

Mitä perustasolla sitten tarkoitetaan? Ensinnäkin perustaso on eri yhtiöissä erilainen. Perustaso ei käy ilmi yhtiön yhtiöjärjestyksestä. Perustaso voi määräytyä huoneiston alkuperäisen tason tai yhtiön myöhemmin peruskorjauksen yhteydessä kaikille toteuttaman tason mukaan. On myös mahdollista, että perustaso määräytyy yhtiön aiemmissa vastaavissa tilanteissa tehtyjen korjausten tai nimenomaisen päätöksen mukaisesti. Sillä, mihin tasoon osakkeenomistajat ovat omia remontteja tehdessään huoneistoaan saneeranneet, ei ole merkitystä yhtiön noudattamaa perustasoa määriteltäessä.

Yhtiö ei voi kuitenkaan omalla korjauskäytännöllään muuttaa perustasoa huoneiston alkuperäistä tasoa heikommaksi. Lisäksi yhtiön on korjauksissaan noudatettava hyvää rakennustapaa ja määräyksiä sekä niiden edellyttämää minimitasoa.

Yhtenä esimerkkinä mainittakoon tilanne, jossa huoneistoon on rakennettu kakkoskylppäri esimerkiksi entiseen vaatehuoneeseen. Jos kyseisessä tilassa havaitaan kosteusvaurio, yhtiö kuivaa kyllä rakenteet, mutta ei ole vastuussa pinnoitteista kuin alkuperäiseen tasoon eli "vaatehuone-tasoon" saakka. Jos (ja kun) osakas haluaa tilasta edelleen toimivan kylpyhuoneen, hän maksaa itse vedeneristyksen ja kylpyhuoneen pinnoitteen aiheuttaman laskun. Sen sijaan jos on kyse alun perin kylpyhuoneena toimineen tilan kosteusvaurion korjaamisesta, yhtiö vastaa myös pinnoitteiden korjaamisesta edellä mainitulla tavalla määriteltyyn perustasoon saakka. Jälkimmäisessä tapauksessa ei siis riitä, että yhtiö kuivattaa rakenteet ja uusii vedeneristyksen, vaan yhtiö vastaa myös muovimaton, laatoituksen tai muun perustasoisen pinnoitteen korjaamisesta.

Virpi Hienonen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton neuvontalakimies