Vuodenvaihteen tuomat lakimuutokset

19.1.2021

Viime vuodesta jäi varmasti monelle mieleen poikkeuksellisen nopeasti valmistuva ja voimaan astuva poikkeustilanteen lainsäädäntö. Vuodessa ehtii tapahtua paljon ja tulla voimaan uusia lakeja, joten kannattaa aktiivisesti seurata Kiinteistöliiton somekanavia, lukea Kiinteistölehteä sekä osallistua paikallisyhdistysten jäsentilaisuuksiin, jotta käytössäsi on varmasti aina ajantasaisin tieto. Vuodenvaihteessa tulee perinteisesti voimaan vino pino lainmuutoksia. Seuraavassa lyhyt katsaus taloyhtiömaailmaan vaikuttaviin, vuoden vaihteessa voimaan tulleisiin lakimuutoksiin.

Perintälakiin ehdotetaan väliaikaisia muutoksia

Taloyhtiön omassa hallinnassa saattaa olla vuokrattavia tiloja, joiden vuokrasaatavien suhteen taloyhtiö saattaa joutua perintätoimenpiteisiin. Näihin toimenpiteisiin voi olla vaikutusta perintälakiin otetuilla väliaikaisilla muutoksilla. Väliaikaisilla muutoksilla rajoitetaan nykyistä yksityiskohtaisemmin muiden kuin kuluttajasaatavien perintäkuluja. Tarkoituksena on helpottaa taloudellisissa vaikeuksissa olevien yritysten tilannetta. Väliaikaisen lain on tarkoitus olla voimassa kesäkuun 2021 loppuun asti.

Perintälakiin lisätään yksityiskohtaiset säännöt yrityssaatavien perintäkuluista. Sääntely on tarpeen, koska koronavirusepidemian takia useat yritykset ovat maksuvaikeuksissa, ja laskujen ja velkojen maksun viivästymisestä aiheutuvat perintäkulut voivat osaltaan pahentaa tilannetta. Sääntelyn johdonmukaisuuden vuoksi säännökset koskisivat myös muita sellaisia saatavia, jotka eivät ole kuluttajasaatavia, kuten saatavia, joissa velallisena on asunto-osakeyhtiö tai yhdistys.

Muutoksia rakennusten paloturvallisuusmääräyksiin

Voimaan astuvilla muutoksilla mm. edistetään palomääräysten materiaalineutraaliutta, pienennetään rakentamiskustannuksia sekä selkeytetään määräysten tulkintaa. Jatkossa enintään kaksikerroksisen P2-paloluokan rakennuksen sisäseinäpinnat voi jättää ilman suojaverhousta, jos seinän materiaalit täyttävät puulle ominaisen palokäyttäytymisluokan ja vähimmäistiheyden. Muutos helpottaa suurehkojen, enintään kaksikerroksisten hirsirakenteisten tai muiden massiivipuuseinäisten rakennusten suunnittelua ja mahdollistaa näkyviin jäävät puupinnat rakennusten sisällä.

Kristel Pynnönen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton apulaispäälakimies