Voiko taloyhtiö joutua korvaamaan osakkaan sijaisasumiskustannuksia?

6.2.2017

Aika ajoin nousee esiin kysymys sijaisasumiskustannusten korvattavuudesta silloin, kun osakehuoneiston käyttö on estynyt esimerkiksi laajan kosteusvaurion korjaamisen vuoksi.

Asunto-osakeyhtiölain 3 luvun 5 §:ssä on säännökset siitä, millaisessa tilanteessa yhtiövastiketta voidaan alentaa. Säännöksen mukaan vastikkeesta voidaan vähentää määrä, jolla yhtiön käyttö- ja kunnossapitokulut vähenevät huoneiston käytön estymisen myötä. Tällainen voi lähinnä olla henkilölukuun tai todelliseen kulutukseen perustuva vesimaksu.

Milloin yhtiö voisi olla vahingonkorvausvastuussa siitä, ettei osakas voi käyttää huoneistoaan? Tällainen tilanne voisi tulla kyseeseen esim. yhtiön viivytellessä kunnossapitovastuunsa piiriin kuuluvan korjauksen suorittamisessa. Mikäli osakas joutuu viivyttelyn takia asumaan sijaisasunnossa pidempään, voisi hän olla oikeutettu sijaisasumiskustannusten korvaamiseen siltä ajalta, kun viivyttely on lisännyt sijaisasumiskustannuksia. Yhtiö ei ole velvollinen korvaamaan asumiskustannuksia koko sijaisasumisen ajalta vaan ainoastaan viivytyksen osalta. Tällöin kysymys ei ole kuitenkaan vastikealennuksesta vaan yhtiön tuottamukseen perustuvasta vahingonkorvauksesta.

Turun HO on 1.12.2016 antamassaan tuomiossa nro 1189 ottanut kantaa sijaisasumiskustannusten korvattavuuteen. Kanne hylättiin sijaisasumiskustannusten osalta, koska yhtiö ei ollut toiminut tuottamuksellisesti. Korjaustöiden viivästyminen oli aiheutunut vakuutuskorvauksen hakemisesta, asunnon tilanteen selvittämisestä ja korjaustöiden tilaamiseen liittyvistä vaikeuksista. Korvausta vaatinut osakas oli suostunut ko. toimenpiteisiin.

Näin ollen yhtiön kannalta on tärkeää reagoida vastuullaan oleviin kunnossapitotarpeisiin ja asian selvittämiseen ilman tarpeetonta viivytystä.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies.

Laura Lithenius

Lisää blogikirjoituksia