Vesiliirtoa jäisellä baanalla

30.1.2017

Säätilan vaihdellessa tuuliviirin lailla monen taloyhtiön pihamaa on muuttunut jäisen vetiseksi perunapelloksi. Liikehtiminen autopaikalle ja jätekatokselle, tontin rajasta puhumattakaan tuntuu sujuvan parhaiten luistimilla. Kiinteistönomistajan vastuusta on Lakipähkinä-blogissakin useasti kirjoiteltu. Onko vielä jotakin lisävinkkiä, jolla hallitus voisi turvata omaa selustaansa mahdollisten vahinkojen tai vahingoittumisten varalta?

Kiinteistönomistajan vastuu kiinteistön turvallisuudesta on korostuneen huolellisuusvelvoitteen alaista. Taloyhtiö voi vapautua vastuusta osoittamalla toimineensa huolellisesti asiassa. Liukkaudentorjunta ja muut kiinteistön turvallisuuteen vaikuttavat kiinteistönpidon velvoitteet kannattaa siirtää riittävän tarkoin sopimusehdoin kiinteistöhuollon vastattavaksi.

Kiinteistön täysarvovakuutuksesta korvataan tyypillisesti mm. esine- ja vastuuvahinkoja. Lisäksi vakuutus turvaa yhtiön johtoa ja sisältää oikeusturvavakuutusosion, josta korvataan tiettyjä oikeudenkäyntikuluja.

Vähemmän tiedostettu seikka taloyhtiöissä on, että perustäysarvovakuutuksista ei kuitenkaan korvata esimerkiksi rangaistusvaatimuksiin liittyvien oikeudenkäyntien asianajokuluja. Nämä kustannukset voivat nousta korkeiksikin.

Juuri talvikunnossapidon alueella on riskejä, joiden toteutuminen voi hyvinkin johtaa rikosoikeudenkäynnin lopputuloksena hallituksen jäsenelle määrättävään rangaistukseen esimerkiksi vammantuottamuksesta tai vaikkapa kuolemantuottamuksesta. Hallituksen kannattaakin huolehtia oman selustansa turvaamisesta varmistumalla siitä, että yhtiön vakuutusturva on riittävä.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton päälakimies.

Jenni Hupli

Lisää blogikirjoituksia