Kuka maksaa osakkaan vaurioituneet huonekalut?

18.6.2024

Kiinteistöliiton lakineuvonnassa tulee usein vastaan kysymys siitä, joutuuko taloyhtiö maksamaan osakkaan vaurioituneet huonekalut esimerkiksi vesivahingon yhteydessä. Syynä vaurioituneille huonekaluille voi olla esimerkiksi putkivuoto. Osakkaat usein ajattelevat, että korvausvastuu kuuluisi yhtiölle, koska onhan kyse yhtiön vastuulle kuuluvasta vauriosta. Yhtiöllä ei kuitenkaan lähtökohtaisesti ole velvollisuutta korvata huonekaluille aiheutuneita vaurioita. Huonekalut eivät ole yhtiölle kuuluvan ennallistamisvelvollisuuden piirissä.

Asunto-osakeyhtiölaissa säädetään yhtiön vahingonkorvausvelvollisuudesta (24 luvun 6 §). Lainkohdan mukaan yhtiön on korvattava vahinko, jonka yhtiö on myötävaikuttamalla asunto-osakeyhtiölain säännöksen tai yhtiöjärjestyksen määräyksen rikkomiseen tahallaan tai huolimattomuudesta aiheuttanut osakkaalle tai muulle henkilölle. Yhtiön vastuu voisi siten tulla kyseeseen silloin, jos yhtiö olisi esimerkiksi laiminlyönyt sille kuuluvan korjausvastuun. Käytännössä kustannukset jäävät siis usein osakkaan itsensä maksettavaksi.

On tapauskohtaisesti selvitettävä, ovatko huonekaluvauriot aiheutuneet jonkun muun huolimattomasta toiminnasta. Esimerkiksi yläkerran asunnon asukkaan suihkuun nukahtamisen seurauksena aiheutunut vesivahinko voi olla tilanne, jossa osakas voisi vaatia vaurioituneista huonekaluista vahingonkorvausta yläkerran asukkaalta.

Osakkaan kannattaa myös aina vahinkotilanteessa selvittää, kattaako osakkaan kotivakuutus aiheutuneet huonekaluvauriot.

Minni Yli-Olli

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton juristi.