Varaudu talveen taloyhtiössä

10.11.2021

Talvi kolkuttelee jo taloyhtiöiden ovia, ja taloyhtiössä kannattaakin varautua talven tuloon. Taloyhtiön tehtävänä on huolehtia kiinteistön alueen turvallisuudesta. Näin ollen se vastaa mm. liukkauden ehkäisemisestä eli jään ja lumen poistosta sekä tarvittavasta hiekoituksesta kiinteistöllä. Oikeuskäytännön perusteella on katsottu, että kiinteistönomistajalla on korostunut huolellisuusvelvoite piha-alueensa hoitoon. Tämä tarkoittaa sitä, että vahingon sattuessa taloyhtiön on pystyttävä osoittamaan, että se on toiminut talvikunnossapidon osalta huolellisesti.

Useimmiten talvikunnossapito on ulkoistettu huoltoyhtiölle. Ennen talventuloa taloyhtiössä kannattaakin tarkastaa mitä kiinteistönhuoltosopimuksessa on sovittu muun muassa katolla olevan lumen tarkkailusta ja lumenpudotustoimenpiteistä, piha-alueen liukkauden torjunnasta sekä lumen aurauksesta, ja näistä kannattaakin kirjata sopimukseen mahdollisemman yksityiskohtaisesti. Tällä tavoin taloyhtiö siirtää tehtävät huoltoyhtiölle ja toimii huolellisesti. Taloyhtiön tehtävänä kuitenkin tarkkailla, että huoltoyhtiö toimii sopimusvelvoitteidensa mukaisesti.

Vaikka talvikunnossapito on siirretty huoltoyhtiölle, vastuu mahdollisesta vahingoista on taloyhtiöllä. Taloyhtiö voi kuitenkin tällöin vaatia korvausta aiheutuneesta vahingosta sopimuskumppanilta, kuten huoltoyhtiöltä, jos se ei ole toiminut sopimusvelvoitteiden mukaisesti. Rikosoikeudellinen tai henkilökohtainen vastuu aiheutuneista vahingoista voi syntyä yhtiön johdolle, eli hallitukselle ja isännöitsijälle, vain poikkeuksellisesti. Edellytyksenä olisi, että hallitus tai isännöitsijä ei olisi toiminut huolellisesti, vaan hän olisi laiminlyönyt tehtävänsä.

Tiina Räsänen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies