Vanhassa vara parempi?

23.12.2015

Jouluun liittyy tyypillisesti keskustelu traditioista ja niiden merkityksestä. Osalle joulumielen takaajina toimii joulurauhan julistus, joulusauna ja perinteiset jouluruoat. Osa taas kavahtaa koko joulua traditioineen. Miten on rakennusten kanssa, onko vanhassa vara aina parempi? Yhteiskunta kehittyy ja asumiseen liittyvät odotukset samoin. Kannattaako rakennuksen peruskorjaus vai kannattaisiko pikemminkin harkita rakennuksen korvaamista uudella?

Asunto-osakeyhtiölain mukaan rakennuksen purkaminen ja uuden rakentaminen on lähtökohtaisesti mahdollista vain kaikkien osakkaiden suostumuksin. Hanketta vastustava yksittäinen osakas voi siten käytännössä estää tällaisen täydennysrakennushankkeen toteuttamisen.

Merkittävä osa rakennuskannastamme on nyt tai lähivuosina peruskorjausiässä. Kiinteistöliiton yhtenä edunvalvonnallisena tavoitteena on lisä- ja täydennysrakentamishankkeisiin liittyvien lainsäädännöllisten esteiden poistaminen.  Käytännössä muutostarpeet koskevat niin maankäyttö- ja rakennuslakia kuin asunto-osakeyhtiölakiakin.

Oikeusministeriö on käynnistämässä Purkava lisärakentaminen -hanketta, jossa tavoitteena on selvittää purkavan lisärakentamisen vaikutuksia mm. asunto-osakkeiden rahoitukseen, vakuusjärjestelyihin sekä asunto-osakeyhtiöiden päätöksentekoon. Selvitysvaiheen käynnistyessä tavoitteena on, että hankepäätös purkavasta lisärakentamisesta voitaisiin tehdä yhtiökokouksessa 2/3 määräenemmistöllä. Selvää tietysti on, että hanketta vastustavien osakkaiden oikeusaseman turvaaminen edellyttää oikeussuojakeinojen ottamista lakiin. Kiinteistöliiton mukaan vastustavan osakkaan osakkeiden käypähintainen lunastus turvaisi osakasta riittävästi. Selvitystyö suoritetaan vuoden 2016 aikana.

Kiinteistöliitto toimii aktiivisena asiantuntijana myös lisä- ja täydennysrakentamisen lisäämiseksi.

Rentouttavaa joulunaikaa kaikille, niin puuropatojen äärellä hääriville kuin joulun tohinoita kavahtaville!

Jenni Hupli

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton päälakimies