Tuleeko äänileikkuri sovellettavaksi yhtiökokouksen äänestyksessä?

13.9.2017

Aika ajoin neuvontaan tulee kysymyksiä äänileikkurin soveltamisesta yhtiökokouksessa äänestettäessä. Mikä äänileikkuri on, ja miten sen mahdollinen soveltaminen vaikuttaa yhtiökokouksessa äänestämiseen?

Lähtökohtaisesti osake tuottaa yhden äänen yhtiökokouksessa käsiteltävissä asioissa. Yhtiöjärjestyksessä voidaan myös määrätä, että jokainen osakeryhmä tuottaa yhden äänen.

Tätä pääsääntöä on kuitenkin asunto-osakeyhtiölaissa rajoitettu ns. äänileikkurilla, jonka mukaan yhtiökokouksessa järjestettävässä äänestyksessä osakkeenomistajan äänimäärä on enintään viidesosa kokouksessa edustettujen osakkeiden yhteenlasketusta äänimäärästä, ellei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Vanhasta asunto-osakeyhtiölaista poiketen valtuutetun edustamia osakkeita ei enää lasketa yhteen, vaan äänileikkuri kohdistuu jokaisen osakkeenomistajan äänimäärään erikseen.

Äänileikkurista voidaan lisäksi määrätä laista poikkeavasti yhtiöjärjestysmääräyksellä, joko tiukentamalla tai lieventämällä äänileikkuria tai poistamalla äänestysrajoitus kokonaan.

Monissa yhtiöjärjestyksissä on myös vanhan lain mukainen määräys, jonka mukaan 'Kukaan älköön äänestäkö enemmällä kuin 1/5:lla kokouksessa edustetusta yhteenlasketusta äänimäärästä'. Kiinteistöliiton tulkinnan mukaan valtakirjalla edustetut äänet lasketaan tällöin yhteen osakkaan omien äänien kanssa ja leikkuri leikkaa äänet myös valtuutetun edustamien äänimäärien osalta.

Esimerkki:
Kokouksessa on edustettuna 100 osaketta, joista
A omistaa 25, B 20, C 15, D 15, E 10, F 10 ja G 5

Kuinka monta ääntä X:llä on, kun B, C, E ja F (yht. 55 osaketta) ovat valtuuttaneet X:n?

Kun voimassaolevan asunto-osakeyhtiölain säännös äänileikkurista soveltuu?
- X:llä on 55 ääntä

Kun yhtiöjärjestyksessä on vanhan asunto-osakeyhtiölain mukainen äänileikkuri?
- X:llä on 20 ääntä

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies.

Pauliina Haapsaari