Tiskikone hajoaa, kuka korvaa vahingot?

25.4.2014

Neuvonnasta kysytään usein, kenen tulee korvata vahingot, kun tiskikone hajoaa aiheuttaen vesivahingon. Entä kuka maksaa mahdollisen vakuutuskorvauksen omavastuun?

Jos tiskikone hajoaa, eikä kyse ole osakkaan tai asukkaan huolimattomuudesta johtuva vahinko, jakaantuu korjausvastuu asunto-osakeyhtiölain mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että osakas vastaa pinnoista, kiinteistä kalusteista ja laitteista. Yhtiö puolestaan vastaa rakenteista ja eristeistä sekä niiden kuivattamisesta. Mikäli vakuutus korvaa vahingon, omavastuu jakaantuu maksettavaksi yhtiön ja osakkaan välillä samassa suhteessa, kuin vakuutus on korvannut yhtiön ja osakkaan kunnossapitovastuulle kuuluvia rakennuksen osia.

Jos tiskikoneen aiheuttama vesivuoto on kulkeutunut rakenteiden kautta naapurihuoneistoon aiheuttaen vahinkoa myös toiselle huoneistolle, vastaa yhtiö naapurihuoneiston korjaamisesta. Naapurihuoneistossa yhtiö korjaa siis rakenteiden lisäksi myös pinnat yhtiön perustasoon.

Asunto-osakeyhtiölain mukaisesta kunnossapitovastuun jaosta ja korjausvastuusta on huomattava erottaa kuitenkin mahdollinen vahingonkorvausvastuu eli kuka viime kädessä maksaa aiheutuneet kustannukset. Jos vahinko on aiheutunut asukkaan huolimattomasta tai jopa tahallisesta menettelystä, voi hän joutua vahingonkorvausvastuuseen kaikista aiheutuneista vahingoista.

Johanna Reen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies