× Maksullinen lakineuvonta on suljettu torstaina 18.4.

Tilintarkastus tai toiminnantarkastus pienissä taloyhtiöissä

7.1.2019

Tilintarkastajaa ei nykyisen asunto-osakeyhtiölain mukaan tarvitse valita yhtiössä, jossa on alle 30 osakashallintaista huoneistoa, ellei tilintarkastuslaki tai muu laki edellytä tilintarkastajan valintaa taikka vähemmistöosakkeenomistajat sitä vaadi. Mikäli yhtiössä ei ole tilintarkastajaa, asunto-osakeyhtiölain mukaan yhtiössä on kuitenkin oltava yhtiökokouksen valitsema toiminnantarkastaja, ellei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä.

Mikäli yhtiössä halutaan, että yhtiössä ei valita toiminnantarkastajaakaan, tulee yhtiöjärjestyksessä olla tästä siis nimenomainen määräys. Tulee kuitenkin huomioida, että asunto-osakeyhtiölain mukaan toiminnantarkastaja tulee aina valita, jos vähemmistöosakkeenomistajat (eli osakkaat, joilla on vähintään 1/10 kaikista osakkeista tai 1/3 kokouksessa edustetuista osakkeista) sitä vaativat joko varsinaisessa yhtiökokouksessa tai yhtiökokouksessa, jossa asiaa on kokouskutsun mukaan käsiteltävä.

Toiminnantarkastajaa valittaessa tulee lisäksi huomioida muun muassa toiminnantarkastajan riippumattomuus. Toiminnantarkastajana ei asunto-osakeyhtiölain mukaan voi toimia esimerkiksi hallituksen jäsenen tai isännöitsijän puoliso. Näin ollen voi hyvinkin olla, että etenkin pienissä taloyhtiöissä toiminnantarkastaja pitääkin valita yhtiön ulkopuolelta.

Pauliina Haapsaari

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies