Talvityöt talkoovoimin

1.12.2014

Talvi tekee tuloaan ja talvikunnossapitotyöt kuten lumi- ja hiekoitustyöt ovat taas pian ajankohtaisia. Useissa pienissä rivitalo- ja paritaloyhtiöissä päätetään hoitaa talvikunnossapitotyöt talkootyönä. Joskus ongelmia aiheutuu siitä, että kaikki osakkeenomistajat eivät halua sitoutua ja osallistua talkootyöhön. Mitä yhtiö voi tehdä osakkaan kieltäytyessä talkootyöstä?

Osakkeenomistajat voivat yhtiökokouksessa päättää esimerkiksi lumi- ja hiekoitustöiden tekemisestä osakkaiden voimin talkootyönä vuorotellen. Kyseisenlainen yhtiökokouspäätös ei kuitenkaan sido niitä osakkeenomistajia, jotka eivät ole paikalla kokouksessa tai eivät suostu talkootyöhön.

Koska talkootyöt perustuvat vapaaehtoisuuteen, talkoista kieltäytyvää osakkeenomistajaa ei voida velvoittaa osallistumaan yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvien tehtävien suorittamiseen. Kieltäytyvältä osakkaalta ei voida myöskään periä suurempaa vastiketta kuin muilta osakkailta eikä hänen osuuttaan kunnossapitotöistä voida teettää hänen kustannuksellaan ulkopuolisella palveluntarjoajalla. Osakkaan kieltäytyessä talkootyöstä on mahdollista, että muut osakkaat niin halutessaan tekevät myös kieltäytyvän osakkaan osuuden töistä. Toinen toimintavaihtoehto on, että yhtiö teettää kustannuksellaan talvikunnossapitotyöt ulkopuolisella palveluntarjoajalla. On huomattava, että yhtiö on kiinteistön omistajana tai haltijana vastuussa lumenpoistosta ja liukkaudentorjunnasta kiinteistön alueella ja mahdollisesti myös tontin kohdalla olevalla jalkakäytävällä, jos kunta ei ole ottanut vastuulleen jalkakäytävän kunnossapitoa. Näin ollen yhtiöllä on velvollisuus järjestää talvikunnossapito, jos osakkaat eivät talkoovoimin saa kunnossapitotöitä hoidettua.

Minna Anttila

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies