Sisustustakat aiheuttavat päänvaivaa taloyhtiöissä

6.10.2014

Syysiltojen pimetessä herää monelle mielikuva ihanasta rentoutuvasta illasta takkatulen äärellä. Monelle taloyhtiössä ja kerrostalossa asuvalle takkatuli on kuitenkin mahdottomuus. Näin ollen monelle saattaa herätä ajatus sisustustakasta. Onko sisustustakan asentaminen kerrostaloasuntoon sallittua?

Kun savupiiputtoman huoneiston osakas haluaa avotakan, on sisustustakka kätevä vaihtoehto, koska sisustustakan asentaminen ei vaadi toimenpide- eikä rakennuslupaa, eikä lähtökohtaisesti ilmoitusta taloyhtiölle. Taloyhtiöissä on kuitenkin kyseenalaistettu sisustustakkojen turvallisuus.

Sisustustakat toimivat bioetanolilla, joka on palovaarallinen aine. Tällaista ainetta on lupa säilyttää huoneistossa enintään 25 litraa.  Keskimäärin bioetanolia kuluu noin 2 litraa/käyttökerta, jolloin liekki palaa kahdesta viiteen tuntiin. Bioetanolia myydään yleensä 10 litran pulloissa, joten sääntöjen mukaan huoneistossa saa säilyttää kahta pulloa ilman, että säilyttäminen aiheuttaa vaaraa.

Sisustustakkaa kiinnittäessä tulee kiinnittää erityistä huomiota annettuihin ohjeisiin. Jo hankintahetkellä ostajan tulisi varmistua siitä, että hän saa sekä käyttöohjeet että ohjeet takan kiinnittämistä varten. Kuten asennusohjeissa kerrotaan, takkaa ei saa asentaa huoneeseen, joka on alle 15 m2. Materiaalivaatimukset takan paikalle pitää tarkastella huolellisesti ja tarvittaessa takan alle on asennettava palosuojalevy. Luonnollisesti on myös varmistettava, ettei takan lähellä ole mitään tulenarkaa.

Kristel Pynnönen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton apulaispäälakimies