Sähköpotkulaudat ja taloyhtiön piha

14.5.2024

Kevyet sähkökulkuneuvot ovat tulleet tutuiksi katukuvassa. Varsinkin yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat, eli skuutit ovat herättäneet kipakkaakin keskustelua. Ongelmia tuntuu aiheuttavan erityisesti näiden pysäköinti tai jättäminen paikkoihin, joissa maassa lojuva lauta voi aiheuttaa haittaa tai jopa vaaraa.

Miten näitä vuokrayhtiön omistamia lautoja sitten tulisi käsitellä mahdollisesti taloyhtiön pihaan jätettyinä? Lähtökohtana voidaan pitää sitä, että taloyhtiön kiinteistö on yksityistä aluetta, eikä sinne saa pysäköidä kulkuneuvoja ilman taloyhtiön lupaa. Yksityisille alueille jätettyihin yhteiskäyttöpotkulautoihin pätee löytötavaralaki. Lautoihin on kutenkin merkitty sen omistavan yrityksen nimi, eli ne ovat vuokrafirman omistuksessa, eivätkä siten ole hylättyjä tavaroita vailla omistajaa.

Lähtökohtaisesti kannattaisikin ilmoittaa omistajalle, että lauta on asiattomasti taloyhtiön kiinteistöllä, jolloin laudan omistava yritys voi sen hakea pois. Ongelmaksi voi tietysti muodostua se, ettei pihaan lukituksen vuoksi pääse ilman esimerkiksi huoltoyhtiön apua. Periaatteessa voi asiasta myös ilmoittaa tai toimittaa löytötavara poliisille.

On samalla hyvä muistaa, että kiinteistön turvallisuudesta vastaa taloyhtiö. Jos lauta aiheuttaa haittaa tai vaaraa kulkemiselle, voi sitä toki siirtää turvallisempaan paikkaan tai esimerkiksi kadun varteen.

Tapio Haltia

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakiasiantuntija.