Puhtia asumisturvallisuuteen – luvat kuntoon!

24.8.2018

Taloyhtiömaailman lukitukseen liittyviä arkipäiväisiä toimia koskettava lakimuutos on astunut voimaan 1.1.2017, jolloin uudistui yksityisistä turvallisuuspalveluista annettu laki kokonaisuudessaan. Parhaillaan eletään siirtymäkautta, joka kestää kuluvan vuoden loppuun saakka. Mitä lakimuutos toi tullessaan ja miten yhtiöiden on muutokset arjessaan huomioitava?

Käytännössä lain piirissä olevia turvasuojaustehtäviä ovat esimerkiksi seuraavat, taloyhtiömaailmassa yleiset toimenpiteet: lukkojen asentaminen, lukkojen sarjoittaminen (vaihdetaan avainpesä, jotta vanha avain ei sovi enää), kulunhallinta- ja valvontajärjestelmien pääkäyttö (tehdään järjestelmää muuttavia tehtäviä kuten kulkualuemuutoksia), lukkorungon vaihtaminen, esim. lukkorunko on rikki tai toiminnoilta halutaan jotain uutta. Turvasuojaustehtäviin liittyvät kaapelointi- ja suunnittelutyöt eivät kuitenkaan ole lain soveltamisalan piirissä.

Taloyhtiöidenkin osalta tämä tarkoittaa sitä, että lain tarkoittamia turvasuojaustehtäviä saavat siirtymäajan jälkeen tehdä vain turvallisuusalan elinkeinoluvan saaneet yritykset. Poliisi ylläpitää luetteloa yrityksistä, joille lupa on myönnetty. Katso lista. Tärkeää on huomioida, että luvanvaraisuus koskee alalla jo nyt olevia, että sinne tulevia eli kaikkien tulee lupaa hakea eikä lupaa edellyttävää toimintaa saa jatkaa ennen kuin hakemus on hyväksytty.

Taloyhtiöiden tulee näin ollen varmistaa, että yhtiön vastuulla olevat turvasuojaustehtävät tehdään lain edellyttämällä tavalla. Osassa yhtiöitä turvasuojaustehtäviä tehdään omin voimin tai palvelun tuottaa yhtiölle isännöitsijä tai kiinteistöhuoltoyhtiö (esim. lukkojen korjaus, avainten ohjelmointi, kulkuoikeuksien tai aikaohjauksen muutokset). Kyseiset tehtävät voidaan suorittaa kuten ennenkin, mutta lupa-asiat ja siihen liittyvät pätevyysvaatimukset tulee laittaa kuntoon ennen siirtymäajan loppumista.

Yhtiöiden on syytä tässä yhteydessä miettiä myös sitä, että panostaako yhtiö turvasuojaustehtäviin itse vai ostetaanko se palveluna ulkoiselta palveluntarjoajalta. Uudistuksen taustalla on ennen kaikkea asumisturvallisuuden parantaminen, sillä ensisijainen tarve luvanvaraisuudelle on ollut, että yrityksissä työskentelevät henkilöt voidaan osoittaa luotettaviksi ja sellaisia turvallisuusalan tehtäviä, joissa hankittua tietoa ja taitoa voi käyttää rikollisessa mielessä hyödykseen, voidaan valvoa.

Kaisu Terkki

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton vanhempi lakimies.

Lisää blogikirjoituksia