Osakkaan kylpyhuoneremontin kustannusten jakautuminen

13.6.2022

Osakkaalla on asunto-osakeyhtiölain perusteella varsin laaja oikeus tehdä huoneistossaan erilaisia remontteja. Työläimpien ja kalleimpien remonttien joukkoon kuuluu esimerkiksi kylpyhuoneremontti. Kun kylpyhuoneessa sinänsä ole mitään teknistä vikaa, vaan osakas ryhtyy remonttiin sen takia, että kylpyhuoneen värimaailma ei miellytä ja se halutaan päivittää nykyajan mukaiseksi, puhutaan usein ns. mukavauusremontista. Tällaisen remontin osalta kaikista kuluista vastaa lähtökohtaisesti osakkeenomistaja itse.

Mikäli mukavuusremontin yhteydessä, tyypillisesti purkuvaiheessa, tulee vastaan asbestia ja purkutyöt joudutaan toteuttamaan kalliimpana asbestipurkuna, vastaa osakas myös näistä asbestipurkukustannuksista. Purkutöihinhän ei ole ryhdytty yhtiön vastuulle kuuluvan vian korjaamiseksi, vaan osakkaan oman remontin takia. Kokonaisvaltaisessa kylpyhuoneremontissa, jossa tila puretaan ns. betonille, joudutaan uusimaan myös vedeneristeet. Vaikka vedeneriste kuuluukin AOYL:n mukaan yhtiön kunnossapitovastuulle, vastaa osakas tällaisessa mukavuusremontissa myös vedeneristämisestä aiheutuvista kustannuksista. Osakas vastaa myös yhtiön kohtuullisista valvontakustannuksista. Ajatuksena on, että osakaan mukavuusremontista ei tulisi aiheutua yhtiölle mitään kuluja.

Tärkeä huomioitava asia liittyy tilanteisiin, joissa osakkaan remontin yhteydessä paljastuukin kylpyhuoneesta vesivahinko. Tällöin vastuu kylpyhuoneen korjaamisesta siirtyykin yhtiölle. Yhtiö vastaa tällöin purkukustannusten (myös mahdollisen asbestipurun) lisäksi niin rakenteiden, vedeneristeen kuin pinnoitteidenkin ennallistamisesta yhtiön perustasoon. Eli lain näkökulmasta ei riitä, että yhtiö esim. korjaa kylpyhuoneen vedeneristeeseen asti ja osakas hoitaa itse omalla kustannuksellaan pinnat. Mikäli osakas haluaa tällaisen yhtiön korjauksen yhteydessä parantaa kylpyhuoneensa tasoa, vastaa osakas tasonparannuksen kustannuksista.

Jaakko Lindfors

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton vanhempi lakimies