Osakekirja hävinnyt

15.1.2016

Joskus käy niin, että osakkaan halutessa myydä asuntonsa osakekirjaa ei löydykään mistään. Tällöin pitää hankkia uusi osakekirja, mutta se ei onnistu vain uusi osakekirja painattamalla.

Jos osakekirja on hävinnyt, tulee osakkaan hakea käräjäoikeudelta asiakirjan kuolettamista. Asiakirjan kuolettamista hakee osakas, ei taloyhtiö. Taloyhtiö ei voi antaa uutta osakekirjaa ennen kuin hävinnyt osakekirja on kuoletettu. Osakkeenomistajan tulee esittää yhtiölle lainvoimainen oikeuden päätös asiakirjan kuolettamisesta ennen kuin hänelle voidaan painattaa uusi osakekirja. Osakas vastaa kuluista, joita uuden osakekirjan painattamisesta ja antamisesta aiheutuu.

Uuden osakekirjan tulee vastata sisällöltään vanhaa osakekirjaa ja siihen tehdään merkintä, että osakekirja annetaan kuoletetun osakekirjan sijaan. Aikaisempia siirtomerkintöjä osakekirjaan sen sijaan ei kirjata. Osakekirjaan on myös hyvä kirjata asiakirjan kuolettamisesta päätöksen antanut käräjäoikeus, päätöspäivämäärä ja diaarinumerot. Osakekirjaan kirjataan myös päiväys ja sen allekirjoittaa päätösvaltainen määrä hallituksen jäseniä. Allekirjoituksia ei painateta, vaan niiden tulee olla hallituksen jäsenten omakätiset allekirjoitukset. Päiväys tehdään sille päivämäärälle, kun osakekirja tosiasiallisesti allekirjoitetaan.

Johanna Reen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies