× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Ongelmia pöytäkirjantarkastuksessa

19.6.2014

Asunto-osakeyhtiölain mukaan yhtiökokouksen puheenjohtajan ja pöytäkirjantarkastajan on allekirjoitettava yhtiökokouksen pöytäkirja.

Joskus käy kuitenkin niin, että yhtiökokouksessa valittu pöytäkirjantarkastaja kieltäytyy allekirjoittamasta yhtiökokouksen pöytäkirjaa. Hän on saattanut närkästyä esimerkiksi yhtiökokouksessa tehdyistä päätöksistä, joista hän on ollut eri mieltä. Pöytäkirjantarkastajan velvollisuuksiin kuuluu pöytäkirjan tarkastaminen ja allekirjoittaminen. Hänellä on kuitenkin oikeus merkitä pöytäkirjaan oma käsityksensä kokouksen kulusta, mikäli se eroaa pöytäkirjaan kirjatusta. Päätösten asiallista sisältöä koskevien kommenttien kirjaaminen ei kuitenkaan kuulu pöytäkirjantarkastajan tehtäviin. Hänen tulee tarkastaa vain pöytäkirjan vastaavan kokousmenettelyä sekä kokouksessa tehtyjä päätöksiä.

Jos pöytäkirjantarkastaja ei suostu allekirjoittamaan pöytäkirjaa, voidaan seuraavassa yhtiökokouksessa valita uusi pöytäkirjantarkastaja. Hän voi todeta pöytäkirjan vastaavan edellisen kokouksen kulkua ja allekirjoittaa pöytäkirjan. Uuden pöytäkirjantarkastajan tulee luonnollisesti olla sellainen henkilö, joka on ollut läsnä edellisessä yhtiökokouksessa.

Johanna Reen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies