"Mukavuusremontin" yhteydessä ilmennyt yhtiön vastuulle kuuluva kosteusvaurio

27.6.2014

Osakas on päättänyt uudistaa jo aikaansa nähneen, mutta sinänsä kunnossa olevan kylppärinsä tuliterään ja viimeistä huutoa olevaan kylpyhuoneeseen. Kesken remontin ilmenee rakenteissa kosteusvaurio, joka vaatii kuivatusta. Kuka vastaa remontista?

Osakkaalla on oikeus tehdä kunnossapito- ja muutostöitä huoneistossaan. Lähtökohtaisesti hän maksaa itse näistä aiheutuvista kustannuksista. Työstä tulee ilmoittaa yhtiölle etukäteisesti ja työ tulee suorittaa hyvää rakennustapaa noudattaen. Tietyt työt voivat vaatia myös yhtiön tai toisen osakkaan luvan.

Mikäli osakkaan remontin aikana kuitenkin ilmenee vika, jonka korjaaminen kuuluu yhtiön kunnossapitovastuulle, kuuluu korjausvastuu ja kunnostuksista vastaaminen yhtiölle. Eli jos osakkaan remontin purun yhteydessä ilmenee yhtiön vastuulle kuuluva kosteusvaurio rakenteissa, vastaa yhtiö tästä remontissa samassa laajuudessa kuin kyseessä olisi alun perin yhtiön kosteusvauriokorjaus

Mielenkiintoista on, että useat isännöitsijät ja hallituksen jäsenet eivät tätä seikkaa tule ottaneeksi huomioon - jostain syystä mukavuusremontin aloittaneen tahon katsotaan oikeudettomasti "hyötyvän" yhtiön kunnossapitovastuusta ja koko urakka haluttaisiin sälyttää osakkaalle. Ainakaan pinnoitteiden ennallistamista perustasoon ei osakkaalle sallittaisi yhtiön kustannuksella - hänhän olisi muutenkin tehnyt remontin ja varannut jo pintojakin varten rahat.  Mikäli yhtiölle kuuluneet kulut on virheellisesti maksatettu osakkaalla, voi kulut erehdyksessä maksanut osakas periä niitä yhtiöltä vahingonkorvauksena jälkeen päin vanhentumislain asettamien määräaikojen puitteissa.

Maija Lukkari-Nyman

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies