Lumityöt ja hiekoitus talkootyönä?

6.11.2018

Taloyhtiön osakkaat ja asukkaat voivat halutessaan osallistua esim. taloyhtiön piha-alueiden kunnossapitotoimiin talkootyön merkeissä, ja talkootöitä järjestetäänkin etenkin keväisin ja syksyisin.

Jos talkootöillä halutaan taloyhtiössä hoitaa piha-alueiden kunnossapito laajemminkin esim. hiekoittamiseen tai lumitöihin liittyen, tulee kuitenkin huomioida talkootöiden vapaaehtoisuus ja taloyhtiön vastuu turvallisuudesta taloyhtiön alueella. Ketään ei voida lumitöihin pakottaa. Yhtiö ei voi myöskään määrätä ns. talkoomaksua tai eri suuruista vastiketta osakkaille, jotka talkootyöstä kieltäytyvät. Vastaavasti osakkaita ei voida myöskään kiitokseksi talkoisiin osallistumisesta vapauttaa taloyhtiön maksuista tai maksaa osakkaille palkkioita.

Huomionarvoista on myös, että taloyhtiö on vastuussa talkootöitä suorittavien henkilöiden turvallisuudesta. Taloyhtiön onkin suositeltavaa ottaa talkoovakuutus.

Tehtävät ja vuorot talkootöihin osallistuvien kesken tulisi määritellä selkeästi ja kirjallisesti. Asunto-osakeyhtiölain 7 luvun 2§:n mukaan taloyhtiön johdolla on velvollisuus huolehtia kiinteistönpidosta. Taloyhtiön tulee näin ollen valvoa, että talkootöinä sovituksi tehdyt tehtävät tulevat tehdyiksi. Jos esimerkiksi talkootyönä hoidettavaksi sovittu hiekoitus jää osakkaalta tekemättä ja tästä syystä syntyy henkilövahinko, on taloyhtiö lähtökohtaisesti vastuussa vahingosta.

Pauliina Haapsaari

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies