Loppuvuoden juhlasesonki ja naapurisovun säilyminen

9.12.2016

Pikkujoulukausi on käynnissä ja kohta koittaa myös vuoden vaihtuminen. Taloyhtiössä saattaa tällöin joku asukkaista järjestää juhlat huoneistossaan, josta voi syntyä ääntä puheensorinana ja musiikin kuulumisena. Juhlijoiden tulee kuitenkin äänitasossaan ottaa huomioon järjestyssäännöt ja naapurit.

Naapurisopu on taloyhtiön arjen ja asumisviihtyvyyden kannalta tärkeä asia, johon tulee kiinnittää huomiota. Taloyhtiön asukkaiden tulee hyväksyä normaaliin elämiseen kuuluvat äänet, joita esimerkiksi kerrostalossa välttämättä esiintyy. Mikäli naapuri järjestää asunnossaan juhlat pari kertaa vuodessa ja juhlista kuuluu ääntä, ei se ole vielä häiritsevää elämää siinä merkityksessä, että huoneistoa voitaisiin ottaa yhtiön hallintaan.

Missä vaiheessa juhlinnasta johtuvat äänet voivat olla normaalista poikkeavaa ja aiheuttaa häiriötä taloyhtiössä? Silloin, jos:

- Häiriö on jatkuvaa ja toistuvaa (huom. ilta- ja yöaika)
- ja siitä aiheutuu häiriötä muille osakkaille ja asukkaille
- eikä kyseessä ole normaalit asumisen äänet

Mikäli juhlinta huoneistossa jatkuu toistuvana ja häiritsee muita asukkaita, voi olla tarpeen antaa hallituksen varoitus huoneiston hallintaanotosta häiritsevän elämän perusteella. Taloyhtiön kannattaakin tällaisissa tilanteissa pyytää häiriöstä ilmoittaneilta asukkailta kirjallisia selvityksiä siitä, millaista häiriötä ja milloin he ovat kokeneet. Näyttövelvollisuus häiriöstä on taloyhtiöllä.

Muistetaan huomioida muut asukkaat taloyhtiöissämme, hyvä tapa olisi ilmoittaa etukäteen juhlista esimerkiksi ilmoitustaululla. Otetaan huomioon järjestyssääntöjen hiljaisuusajat ja pienennetään volyymiä hiljaisuuden alkaessa. Muistetaan myös se, että jos huoneistossa järjestetään juhlat pari kertaa vuodessa ja siitä aiheutuu ääntä, on se normaalia elämää ja asumista. Näin myös naapurisopu ja asumisviihtyvyys säilyvät taloyhtiöissämme.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies.

Laura Lithenius

Lisää blogikirjoituksia