Kuuluuko vai pätkiikö?

6.6.2017

Kännykän kuuluvuusongelmat varsinkin sisätiloissa ovat kaikille tuttu ongelma. Syitä hankalaan ongelmaan on monia. Yhtäältä kyse voi olla maaston muodoista ja rakennusten sijoittumisesta suhteessa operaattoreiden tukiasemiin. Toisaalta kuuluvuusongelmia on pistetty tiiviimmän rakentamisen ja erityisesti erilaisilla kalvoilla varustettujen ikkunoiden syyksi.

Kännykät ja muut mobiililaitteet ovat osa arkipäiväämme. Suomessa huomattava osa ihmisisistä käyttää pääasiallisena tai ainoana internetyhteytenään mobiililaajakaistaa. Samalla myös viranomaisten käyttämät viestintäkanavat tukeutuvat enenevässä määrin langattomiin yhteyksiin. Näin ollen yhteyksien toimiminen myös sisätiloissa on tärkeä asia.

Rakentamisessa on jo pitkään tavoiteltu entistä energiatehokkaampia ratkaisuja. Samalla vaatimukset esimerkiksi asuntojen ääniympäristön osalta ovat kasvamassa. Ratkaisuja haetaan usein rakenteiden tiivistämisestä ja ikkunoiden lämpö- ja äänieristysarvojen parantamisesta.

Mobiililaitteiden ja langattomien yhteyksien käytön kasvaessa on syntynyt tarve ottaa käyttöön yhä uusia taajuuksia. Uusien korkeampien taajuuksien kyky läpäistä rakenteita on matalia taajuuksia heikompi. Näin ollen on tarpeen löytää ratkaisuja sille, miten yhteyksien toimivuus sisätiloissa varmistetaan. Asia on huomioitu myös lainvalmistelussa, jossa maankäyttö- ja rakennuslakiin on luonnosteltu lisättäväksi säännös, joka merkitsisi velvoitetta varmistaa hätäpuhelun onnistuminen asuin- majoitus- ja työtiloja sisältävästä rakennuksesta.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton neuvontalakimies.

Tapio Haltia