Kurtturuusun hävittäminen

9.7.2021

Kasvaako taloyhtiön pihalla anilliininpunaisina tai valkoisina kukkivia ruusupensaita? Kyseessä saattaa olla kurtturuusun Rosa Rugosa -laji tai sen valkokukkainen muoto Rosa rugosa f. alba, jotka on luokiteltu kansallisesti merkityksellisiksi haitallisiksi vieraslajeiksi. Niiden kasvatuksesta tulee kiellettyä 1.6.2022 jälkeen ja taloyhtiöiden onkin nyt syytä havahtua hävittämistoimenpiteisiin.

Vieraslajien hallinnasta on säädetty EU-tasolla vieraslajiasetuksella ja Suomessa kansallisesti vieraslajilailla. Lain nojalla on jo nyt kiellettyä kurtturuusun ympäristöön päästäminen, sen tuominen Suomeen EU:n ulkopuolelta tai toisesta EU-maasta sekä sen markkinoille saattaminen, välittäminen, myyminen tai muuten luovuttaminen. Kurtturuusun kasvatuksesta tulee siis kiellettyä 1.6.2022. Kasvatuksella ei tarkoiteta pelkästään aktiivista kasvattamista, vaan myös esimerkiksi sitä, että ruusu passiivisesti kasvaa taloyhtiön piha-alueella.

Kasvatuksen kieltäminen edellyttää toimia myös taloyhtiöiltä, sillä kiinteistön omistajan tai haltijan vastuulla on huolehtia kohtuullisista toimenpiteistä vieraslajin hävittämiseksi tai sen leviämisen rajoittamiseksi. Kurtturuusun hävittäminen ei tapahdu hetkessä. Esimerkiksi sen hävittäminen näännyttämällä eli versoja katkomalla kestää useamman vuoden. Taloyhtiöiden on siis syytä ryhtyä toimenpiteisiin jo nyt.

On hyvä huomata, ettei suinkaan kaikkia pihan ruusupensaita ole tarvetta hävittää. Sääntely ei nimittäin koske esimerkiksi kurtturuususta jalostettuja tarhakurtturuusuja. Tunnistusvinkkejä löytyy muun muassa Vieraslajit.fi-verkkosivustolta.

Linda Hartikainen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies