Mitä kunnossapitotarveselvitys tarkoittaa?

25.6.2024

Asunto-osakeyhtiölain mukaan varsinaisessa yhtiökokouksessa on esitettävä hallituksen kirjallinen selvitys tarpeesta sellaiseen yhtiön rakennusten ja kiinteistöjen kunnossapitoon, joka vaikuttaa olennaisesti osakehuoneiston käyttämiseen, yhtiövastikkeeseen tai muihin osakehuoneiston käytöstä aiheutuviin kustannuksiin yhtiökokousta seuraavan viiden vuoden aikana.

Taloyhtiön hallituksella on siis velvollisuus laatia vuosittain kunnossapitotarveselvitys seuraavien 5 vuoden osalta, ja esittää selvitys varsinaisessa yhtiökokouksessa. Tarkoituksena on, että näin taloyhtiöissä kiinnitetään huomiota taloyhtiön rakennusten ja kiinteistön kunnossapitotarpeisiin hyvissä ajoin ja ennakollisesti. On tärkeää huomata, että kunnossapitotarveselvitys ei sellaisenaan ole taloyhtiötä velvoittava. Kyse ei ole siis siitä, että taloyhtiössä kyseisen selvityksen perusteella olisi jo päätetty ryhtyä selvityksen mukaisiin toimenpiteisiin, vaan selvityksen voi ajatella olevan ns. to do -lista. Kaikista hankkeista tulee vielä tehdä päätös erikseen yhtiökokouksessa.

Myös potentiaalisten ostajien kannalta voi vaikuttaa huolestuttavalta, mikäli taloyhtiössä ei ole kunnossapitotarveselvityksessä yksilöity taloyhtiössä tarvittavia kunnossapitotoimenpiteitä seuraavalle 5 vuodelle. Huolellinen taloyhtiö pitää huolta omaisuudestaan sekä myös suunnittelee ja varautuu tuleviin kunnossapitotarpeisiin.

Pauliina Haapsaari

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton vanhempi lakimies.