Kuka vastaa turvallisuudesta korjaushankkeessa?

24.9.2024

Kiinteistön omistaja tai sitä vuokraoikeuden nojalla hallitseva on vastuussa kiinteistön turvallisuudesta. Taloyhtiö vastaa siis asumisturvallisuudesta myös yhtiössä tehtävien remonttien aikana. Samalla turvallisuutta koskevia toimenpiteitä ja niiden valvontaa voi sopimuksin siirtää päätoteuttajaksi nimetylle urakoitsijalle ja turvallisuuskoordinaattorille.

Taloyhtiöllä on siis yleisvastuu kiinteistönsä turvallisuudesta. Erilaiset korjaushankkeet tuovat mukanaan haasteita turvallisuudenkin osalta. Niiden aikana olosuhteet taloyhtiössä saattavat poiketa tavanomaisesta. Turvallisuusjärjestelyillä huolehditaan siitä, että taloyhtiössä ja työmaalla on kaikilla osapuolilla turvallista olla ja toimia tehtäviensä mukaisesti.

Valtioneuvoston asetuksessa rakennustyön turvallisuudesta (205/2009) määritellään rakennushankkeen toimijoiden velvollisuudet ja vastuut. Asetuksen mukaan rakennuttajan, eli taloyhtiön on nimettävä jokaiseen rakennushankkeeseen hankkeen vaativuutta vastaava, pätevä turvallisuuskoordinaattori. Turvallisuuskoordinaattori on rakennuttajan edustaja, joka vastaa rakennushankkeen suunnittelu- ja valmisteluvaiheen tehtävistä sekä ohjaa rakennushankkeen suunnittelua niin, että turvallisuusnäkökohdat otetaan huomioon. Hän valvoo myös toteutusvaiheessa, että turvallisuutta koskevia suunnitelmia ja määräyksiä noudatetaan.

Rakennuttajan on huolehdittava siitä, että turvallisuuskoordinaattorilla on hanke huomioiden riittävä pätevyys, asianmukaiset toimivaltuudet ja muut edellytykset huolehtia rakennushankkeesta. Rakennuttajan on toisaalta myös varmistettava, että turvallisuuskoordinaattori huolehtii tälle kuuluvista tehtävistä. Rakennuttajan on myös nimettävä päätoteuttaja, sillä jos rakennustyömaalle ei ole nimetty päätoteuttajaa, vastaa rakennuttaja myös päätoteuttajalle kuuluvista velvollisuuksista.

Rakennushankkeen osapuolten on yhdessä ja kunkin osaltaan huolehdittava siitä, ettei työstä aiheudu vaaraa työmaalla työskenteleville eikä muille työn vaikutuspiirissä oleville henkilöille kuten taloyhtiön asukkaille. Vastuu kiinteistön asumisturvallisuudesta on siis taloyhtiöllä ja sen hallituksella. Urakoitsija kuitenkin vastaa aina samalla oman henkilöstönsä työturvallisuudesta.

Turvallisuuskoordinaattori on taloyhtiön nimeämä edustaja, jonka tehtävänä on jo suunnitteluvaiheesta lähtien huolehtia ja yhteensovittaa osapuolten toimintaa niin, että turvallisuusnäkökohdista huolehditaan hankkeen kaikissa vaiheissa. Koordinaattoriksi voidaan nimetä esimerkiksi hankkeen valvoja. Samalla tulee huolehtia siitä, että koordinaattorilla on riittävät valtuuden ja edellytykset tehtävän hoitamiseen. Jos koordinaattori havaitsee turvallisuusongelmia, hänen tulee tilanteen vaatiessa pystyä jopa keskeyttämään työmaan toiminta. On tärkeää, että vastuualueista ja korvausvastuista sovitaan tarkasti urakka-asiakirjoissa, muuten taloyhtiö voi pahimmassa tapauksessa joutua vahinkotapauksissa kantamaan vastuuta.

Tapio Haltia

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakiasiantuntija.