Kevät tuli, lumi suli - talkooaika jälleen tuli

15.4.2016

Kevät on pihatalkoiden aikaa. Miten mukavaa onkaan yhdessä tehden jututtaa naapureita normaaleja käytäväkeskusteluja pidemmän kaavan mukaan! Talkooaktiiveja kuitenkin suututtaa jokavuotiset talkoolintsaajat. Lakineuvonnasta tiedustellaan, voidaanko vapaamatkustajille rapsauttaa maksuun jokin määrä euroja talkoiden laiminlyönnistä? Useimmiten soittajan tahtotila on kohdistaa maksu nimenomaan lintsaajille.

Talkootyö taloyhtiössä on aina vapaaehtoista. Mikäli osakas kieltäytyy tekemästä talkootyötä, häneltä ei voida periä muita korkeampaa vastiketta, eikä osakkaan osuutta työstä voida teetättää hänen kustannuksellaan ulkopuolisella taholla.

Osakkaan kieltäytyessä talkootyöstä on mahdollista, että muut osakkaat niin halutessaan tekevät myös kieltäytyvän osakkaan osuuden töistä. Toinen toimintavaihtoehto on, että yhtiö teettää työn ulkopuolisella palveluntarjoajalla ja tästä aiheutunut kulu kanavoituu kaikille osakkaille hoitovastikkeen kautta yhtiöjärjestyksen hoitovastikeperusteen mukaan jaettuna.

Yhtiökokouksen päätöksellä ei voida velvoittaa osakasta tekemään yhtiön vastuulla olevaa hoito- tai kunnossapitotyötä. Talkoojärjestelyyn sitoutunut osakas voi aina halutessaan vetäytyä talkootyöstä. Talkootyöstä voidaan sopia osakkaiden kesken, mutta se perustuu aina suostumukseen. Ketään ei voida myöskään pakottaa pitäytymään esimerkiksi ruohonleikkaamista koskevassa talkootyösopimuksessa. Osakas voi halutessaan perusteluitta vetäytyä sopimuksesta. Edeltävän osakkeenomistan tekemä sopimus talkootyöstä ei sido uutta osakkeenomistajaa.

Salla Sofia Vartiainen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies