Isännöitsijä vuokravälittäjänä?

27.3.2015

Laki kiinteistönvälitysliikkeistä ja vuokrahuoneiston välitysliikkeistä muuttui toukokuussa 2013. Yhden pykälän yksi momentti säädettiin kuitenkin tulemaan voimaan vasta vuoden 2016 alusta.

On kyse tästä lain kohdasta:

"Välitysliikkeessä on oltava vastaava hoitaja, joka on velvollinen huolehtimaan siitä, että välitystoiminnassa noudatetaan hyvää välitystapaa ja että toimintaa muutoinkin harjoitetaan lainmukaisesti. Vastaavan hoitajan on lisäksi huolehdittava siitä, että välitysliikkeen palveluksessa ja sen jokaisessa toimipaikassa välitystehtäviä suorittavista vähintään puolella on 3 momentissa tarkoitettu ammattipätevyys ja että muillakin välitystehtäviä suorittavilla on tehtävän edellyttämä riittävä ammattitaito. Jos välitysliikkeen palveluksessa tai sen toimipaikassa välitystehtäviä suorittavista 3 momentissa tarkoitetun ammattipätevyysvaatimuksen täyttävien lukumäärä muutoin kuin tilapäisesti alenee alle puoleen, vastaavan hoitajan on huolehdittava siitä, että edellä tarkoitetut vähimmäisvaatimukset täyttyvät kolmen kuukauden kuluessa."

Kyseinen 3 momentissa tarkoitettu ammattipätevyys tarkoittaa vuokrahuoneiston välitysliikkeessä toimivien osalta käytännössä joko LKV tai LVV pätevyyttä eli kiinteistövälittäjäkokeessa tai vuokrahuoneiston välittäjäkokeessa osoitettua ammattipätevyyttä.

Viimeisen kuukauden aikana useat tahot ovat tiedustelleet Kiinteistöliitosta, mitä edellä mainittu lain muutos tarkoittaa niiden isännöitsijöiden tai isännöitsijätoimistojen osalta, jotka vuokraavat yksittäisiä, osa kymmeniä tai jopa satojakin huoneistoja vuoden aikana. Eli - katsotaanko, että isännöintisopimuksen osana toteutettu huoneistojen vuokraaminen saa aikaan sen, että isännöitsijöidenkin (tai ainakin osan heistä) täytyy suorittaa joko LKV tai LVV pätevyys? Onko näin joissakin tilanteissa, aina vai ei lainkaan? Entä jos vuokrasopimuksia tehdään kunnallisen vuokrataloyhteisön kohteista?

Tule kuulemaan vastaukset muun muassa näihin kysymyksiin Taloyhtiö 2015 -tapahtumaan messukeskukseen keskiviikkona 15.4.2015! Seminaariohjelman mukaisesti lakimies Tapio Nevala Asianajotoimisto JB Eversheds Oy:stä luennoi salissa 102 klo 15.00 - 15.30 aiheenaan isännöitsijä vuokravälittäjänä.

Virpi Hienonen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton neuvontalakimies