Ihmisiksi kotona ja muilla mailla

4.7.2014

Kesäkelien lähestyessä moni pakkaa eväskorin ja suuntaa retkelle metsään. Järjestyssääntöjen noudattaminen ja ihmisiksi elämisen perusteet hallitaan yleensä kotipesässä. Kuinka käy, kun lähdetään retkeilemään luontoon? Tässä muistilista jokaiselle Suomessa oleskelevalle kuuluvista tärkeimmistä jokamiehenoikeuksista:

Saat

• Kävellä, pyöräillä tai vaikka suunnistaa toisen maalla. Vältä pihapiirissä tai viljelyksillä liikkumista.
  • Telttailla metsässä riittävän etäällä asumuksista. Pyydä lupa, jos olet epävarma riittävästä etäisyydestä tai, jos aiot telttailla kauan.
  • Poimia luonnonmarjoja, sieniä tai kukkia. Maanomistajan istuttamat pensasmustikat ja marjapensaat kannattaa jättää rauhaan. Sama koskee rauhoitettuja lajikkeita.
  • Onkia. Täten tapahtuvaan kalannarraukseen ei tarvita myöskään kalastuslupaa.
  • Kulkea vesistössä

Et saa

• Aiheuttaa haittaa tai häiriötä ihmisille tai eläimille
  • Kaataa tai vahingoittaa puita
  • Sytyttää avotulta ilman maanomistajan lupaa. Keitä kahvit esim. omalla retkikeittimelläsi. Muista paloturvallisuus.
  • Roskata
  • Ottaa mukaasi sammalia, jäkälää tai puuta
  • Ajaa maastossa mönkijällä tai muulla moottoriajoneuvolla ilman maanomistajan lupaa

Jokamiehenoikeudet ovat laajat. Kiinteistönomistajalla ei ole oikeutta kieltää jokamiehenoikeuksien asiallista käyttämistä, eikä oikeutta periä korvausta oikeuksien käytöstä.

Antoisia kesäretkiä!

Jenni Hupli