× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Huh hellettä

1.8.2014

Viime viikkoina on varmasti useampikin osakas erinäisissä yhtiöissä suunnannut askeleensa kohti rautakauppaa tuuletinostoksille. Helle ja korkealle nousevat lämpötilat voivat aiheuttaa vaaratilanteita lapsille, vanhuksille ja esimerkiksi kotieläimille, ja jotkut kaipaavat viilennystä ihan vain viihtyvyytensä puolesta. Tuulettimet ovat tänäkin kesänä tupanneet helteillä loppumaan kesken kaupan hyllyiltä.

Helpotusta helteeseen tuovia laitteita on markkinoilla useita - propellituulettimista ilmastointilaitteisiin ja ilmalämpöpumppuihin. Pöytätuulettimen hankinnasta tuskin kellään on sanomista, mutta esim. kiinteitä ilmastointilaitteita tai ilmalämpöpumppuja ei tule helteen sumentamana mennä suoraa päätä asunto-osakeyhtiössä asennuttamaan huoneistoonsa.

AsOy-lain mukaan osakkeenomistajan tulee kirjallisesti ilmoittaa hallitukselle tai isännöitsijälle muutostyöstä, joka voi vaikuttaa yhtiön tai toisen osakkeenomistajan vastuulla olevaan osaan kiinteistöä, rakennusta tai huoneistoa. Yhtiö tai toinen osakkeenomistaja voi asettaa muutostyölle ehtoja, jos työ voi vahingoittaa rakennusta tai aiheuttaa muuta haittaa, tai jopa kieltää muutostyön, jos aiheutuva haitta olisi kohtuuton.

On myös huomattava, että vaikka siirrettävän ilmastointilaitteen tai tuulettimen käyttäminen huoneistossa ei tule arvioitavaksi osakkaan muutostyönä eikä sinällään ole kiellettyä, tulee varmistua siitä, ettei esim. laitteen kondensiovesi aiheuta vahinkoja. Meteliinkin on hyvä kiinnittää huomiota - melu saattaa vaikuttaa omaan ja naapurin viihtyvyyteen.

Ilmanviilentimissä saattaa olla lisäjäähdytysmahdollisuus laitteen säiliöön laitettavan kylmän veden tai jään avulla. Huoneilman lisäkosteuttamista tulisi Suomen olosuhteissa yleensä kuitenkin välttää; helteillä ilmankosteus on usein varsin korkea, ja liiallinen ilmankosteusrasitus saattaa aiheuttaa vaurioita huoneiston rakenteille tai materiaaleille.

Katri Salokorpi

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies