Etsintäkuulutus - Arjen sankariteot

12.7.2018

Viime viikkoina moni on herpaantumatta seurannut Thaimaassa luolastoon juuttuneiden nuorten jalkapalloilijoiden ja heidän valmentajiensa pelastusoperaatiota. Vaiherikkaassa ja hengenvaarallisessakin operaatiossa vapaaehtoisten panos oli ratkaiseva. Pojat valmentajineen saatiin pelastettua, mutta operaatiolla oli hintansa. Yksi sukeltajista jäi viimeiselle matkalleen. Supersankariteoissa koskettaa ihmisyys, halu auttaa ja epäitsekkyys.

Nykyaikaa leimaa pitkälti ”minä ja mun napa” -ajattelu. Keskeinen huolenaihe on omat oikeudet ja niiden maksimaalinen toteuttaminen. Nokkapokka-asetelma taloyhtiössä on valmis.

Supersankariteot ovat yltiöpäisiä ja pelottaviakin - niihin pystyy ja ryhtyköön vain harva. Sen sijaan me kaikki voimme halutessamme ryhtyä arjen sankareiksi ja siten tehdä yhteisöasumisesta kaikille rutkasti mukavampaa.

Ai miten? No olemalla ihmisenä ihmiselle, elämällä muita huomioiden. Tekemällä pieniä tekoja, joiden merkitys toiselle tai koko porukalle on paljon suurempi. Useampi asumistaipaleelleni osunut tavissankariteko nostattaa edelleen hymyn suupieliin. Lämmin kiitos mm. jätteiden raahausavusta, lukkoon jääneen avainnipun palauttamisesta, auton takakontin sulkemisesta ja käpälämäkeen pyrkineen kissan kotiuttamisesta.

Aito toisista välittäminen ja yhteisöllisyys näkyy teoissa – ei pelkästään puheissa.

Lakipähkinä-blogi jää kesälomatauolle ja seuraava kirjoitus julkaistaan viikolla 31. Aurinkoista kesää!

Jenni Hupli

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton päälakimies