Eläimellistä menoa taloyhtiössä

11.6.2024

Lemmikit ovat taloyhtiössä lähtökohtaisesti sallittuja, sillä niiden pitäminen voidaan katsoa kuuluvaksi normaaliin elämään. Lemmikin valinnassa on kuitenkin tärkeää huomioida, että eläin soveltuu tulevaan kotiinsa taloyhtiössä – kyse ei ole ainoastaan eläimen hyvinvoinnista vaan myös asuinympäristön ja naapureiden huomioimisesta.

Tyypillisiä taloyhtiön nelijalkaiset asukkaita ovat kissat, koirat sekä pienet jyrsijät ja matelijat. Pienet jyrsijät taikka matelijat lemmikkeinä harvemmin aiheuttavat taloyhtiössä keskustelua, sillä naapuri harvemmin edes havaitsee niiden olemassaoloa, mutta esimerkiksi koirien haukkuminen, jätökset tai vapaana olo voi herättää erimielisyyksiä taloyhtiön asukkaiden keskuudessa.

Koska lemmikit eivät ole pääsääntöisesti taloyhtiössä kiellettyjä, koirien satunnainen ääntely kuuluu normaaliin elämään. Mikäli koiran ääntely on jatkuvaa ja häiritsevää, kannattaa häiriötä kokevan olla koiran omistajaan yhteydessä, ennen kuin ryhtyy vaatimaan taloyhtiöltä toimenpiteitä asian suhteen. Koiran jätökset koiran omistaja on sen sijaan velvollinen järjestyslainkin perusteella keräämään pois taloyhtiön piha-alueelta, ja järjestyslaki kieltää myös koiran pitämisen vapaana taajama-alueella.

Järjestyslaissa ei sen sijaan ole vastaavaa säännöstä kissan pitämisestä kytkettynä taajama-alueella. Kissan omistajan on kuitenkin pidettävä huolta siitä, ettei kissa pääse tietyille järjestyslaissa luetelluille alueille, kuten yleiselle uimarannalle tai lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle. Käytännössä vapaana kulkevan kissan kulkua on mahdotonta valvoa ja rajoittaa, ja lemmikin omistajan on hyvä muistaa, että hän on lähtökohtaisesti vastuussa lemmikkinsä tekemistä. Jos kytkemätön kissa aiheuttaa häiriötä taloyhtiössä, esimerkiksi tekee tarpeensa lasten hiekkalaatikkoon, kannattaa häiriöstä ilmoittaa kissan omistajalle. Mikäli omistaja ei ole tiedossa, saa vapaana olevan kissan ottaa kiinni ja toimittaa kunnalliseen talteenottopaikkaan tai löytöeläinkotiin.

Erikoisimmissa eläimiin liittyvissä kysymyksissä tulee arvioida, kuuluuko kyseisen eläimen pitäminen normaaliin elämään. Taloyhtiöelämään ei lähtökohtaisesti kuulu hevosia taikka lehmiä rivitalon takapihalla. Eläinsuojelulaissa on määräyksiä muun muassa eläimen pitopaikasta, jotka tulee ottaa huomioon. Luonnonvaraisen eläimen tai linnun ottaminen lemmikiksi on kiellettyä eläinsuojeluin perusteella, joten ne eivät sovellu myöskään taloyhtiöön.

Tiina Räsänen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton vanhempi juristi.