Asbestilainsäädäntö muuttuu vuoden 2016 alusta

16.11.2015

Asbestin käyttö alkoi 1930-luvulla, ja vasta asbestin aiheuttamien terveyshaittojen ilmaantuessa 1970-luvun lopulla asbestin käyttö väheni ja käyttäminen loppui vähitellen 1980-luvulla. Asbestipitoisten rakennusmateriaalien valmistus ja maahantuonti kiellettiin vuoden 1993 alusta ja myyminen ja käyttöönotto 1994 alusta.

Monessa yhtiössä on edelleen olemassa asbestia, koska sitä on aikoinaan käytetty runsaasti. Se ei kuitenkaan aiheuta haittaa rakenteessa lymytessään, vaan vaara liittyy asbestipitoisen materiaalin purkamiseen, jolloin ilmaan leviää vaarallista pölyä ja kuituja. Ehjiä asbestipitoisia materiaaleja ei ole tarvetta poistaa rakennuksesta.

Näin ollen asbestilaki lähteekin siitä, että rakennushankkeen yhteydessä on tehtävä asbestikartoitus. Kartoituksen osalta nykyinen käytäntö, jossa rakenteiden asbestipitoisuutta ei tutkita ja kaikki purkutyöt tilataan asbestipurkutyönä, ei ole hyväksyttävä. Purettavien materiaalien asbestipitoisuus on aina selvitettävä. Velvollisuus huolehtia kartoituksen tekemisestä koskee henkilöä tai organisaatiota, joka ryhtyy rakennushankkeeseen tai muuta vastaavaa tahoa, joka ohjaa ja valvoo rakennushanketta taikka, jos edellä mainittuja ei ole, tilaajaa.

Asbestipurkutöitä saavat tehdä ja johtaa vain sellaiset työntekijät, jotka ovat saaneet Hyväksytyn asbestipurkutyökoulutuksen (pätevyysvaatimus). Asbestipurkutöiden suorittamisen edellytyksenä on, että kaikkien työntekijöiden tulee rekisteröityä asbestipurkutyöhön pätevien henkilöiden rekisteriin, jota ylläpitää lupaviranomainen.

Koska asbestipitoisten rakennusmateriaalien valmistus ja maahantuonti kiellettiin vuoden 1993 alusta ja myyminen ja käyttöönotto vasta 1994 alusta, tulee käytännössä kaikissa ennen vuotta 1994 valmistuneissa rakennuksissa varmistua sisältääkö purettavat rakenteet asbestia.

Kristel Pynnönen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton apulaispäälakimies