Älä ratkaise - ehkäise!
13.12.2015
Kiinteistö- ja rakennusala on perinteisesti ratkaisuhakuisten ja konkreettista työnjälkeä arvostavien toimijoiden kenttä. Monesti tämä näkyy tehokkaana ongelmanratkaisukykynä, jolla arjessa ja projekteissa esille nousseet ongelmat hoidetaan. Usein toimijoiden tehokkuutta ja osaamista arvioidaankin näiden ongelmanratkaisukyvyn perusteella. Ihan kiva, mutta mitä jos ratkottavia ongelmia ei olisi tai niitä olisi ainakin vähemmän?
Kun puhelimeni soi, on soittajalla yhdeksän kertaa kymmenestä ongelma. Tyypillistä ongelmalle on, että se olisi alkuperin ollut vältettävissä esimerkiksi selkeämmällä sopimisella tai avoimemmalla yhteydenpidolla. Usein ongelmaa on myös yritetty ratkoa omin voimin ja ratkaisuyritykset ovat harvoin johtaneet toivottuihin tuloksiin. Näissä tilanteissa juristin mahdollisuudet ovat useimmiten rajatut: oireita voidaan mahdollisesti lievittää, mutta ongelman alkuperäiseen aiheuttajaan ei välttämättä enää päästä käsiksi. Kiinteistö- ja rakennusalan toimitavat kaipaavat päivittämistä ja ongelmien ratkaisemisen sijasta alamme toimintatapoja tulisi kehittää siten, että pääpaino olisi ongelmien ratkaisemisen sijasta niiden ennakoinnissa ja ehkäisyssä.
Väitän, että mikäli asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden arjen ja erityisesti rakennusprojektien juridiseen ja hallinnolliseen ennakolta tapahtuvaan suunnitteluun käytettäisiin vaikkapa 10 % niistä resursseista, jotka (sinänsä ihan aiheellisesti) käytetään erilaiseen tekniseen suunnitteluun, yhtiöiden ongelmat vähenisivät merkittävästi. Uskallatko siis konsultoida ennen kuin maito on jo kaatunut maahan?
Toisin kuin vanha sanonta väittää, ei ongelmia ole tehty ratkaistavaksi - ongelmat on tehty vältettäviksi. Otetaan alkavalle vuodelle tämä ohjenuoraksi, sovelletaan sitä käytännössä ja tehdään yhdessä kiinteistö- ja rakennusalasta entistä parempi.